Stor elbil­test fra NAF og Motor avslører rekkevidden elbilen egentlig har under norske vinterforhold

STOR NORSK TEST: Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold. (Foto: NAF) Foto: (NAF)

STOR NORSK TEST: Testen viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold. (Foto: NAF) Foto: (NAF)

Av

- De fleste vet at rekkevidde og ladehastighet påvirkes av kuldegrader, men ikke hvor mye, sier NAF. Ny elbiltest viser fasit.

DEL

(Nettavisen): En stor elbiltest gjennomført av NAF og bladet motor viser at elbilene mister i gjennomsnitt 18,5 prosent av rekkevidden vinterstid.

20 av de mest solgte elbilmodellene er med i testen, som viser den faktiske rekkevidden, forbruket og ladehastigheten under norske vinterforhold.

- De fleste vet at rekkevidden og ladehastigheten påvirkes av kuldegrader og snødekte veier, men ikke hvor mye. Med denne testen vil vi hjelpe forbrukerne til å gjøre gode valg når de kjøper en ny eller brukt elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, ifølge Motor og i pressemelding.

Rekkevidde på papiret

Elbilene man får kjøpt i norske bilbutikker koster fra 179.000 kroner til 900.000 kroner, og har rekkevidde fra 260 km til 610 km. Det er rekkevidden på papiret.

Modellene i testen tapte i gjennomsnitt 18,5 prosent rekkevidde, sammenlignet med den oppgitte rekkevidden (såkalt WLTP- rekkevidde).

Hyundai Kona er bilen som klarte seg best, med et rekkeviddetap på kun 9 prosent, ifølge NAF. Kona har en startpris rett rundt 300.000 kroner. Bilen lader i tillegg batteriet opp til 80 prosent på 40 minutter, ifølge testen.

Komplisert WLTP

WLTP - World Light Vehicle Test Procedure er en standardisert test som brukes blant annet for å finne elbilers offisielle rekkevidde og forbruk.

- Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske vinterforhold, sier Sødal ifølge Motor.

Han råder bilkjøpere til ikke å la seg blende av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Det er rekkevidde under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer. Dekkstørrelsen har ifølge Sødal litt å si for rekkevidde.

Mangler standardisering

Under testen ble også ladehastigheten på hurtigladere målt for alle de 20 modellene. Samtlige biler ble kjørt på motorvei i to timer for å varme opp batteriet. Bilene ble så ladet på hurtiglader fra om lag 10 prosent opp til 80 prosent.

- Ladehastighet oppgis gjerne i kW, og kan variere fra 40 til 200, hvor 40 er langsomt og 200 er veldig raskt i dagens målestokk, sier NAF-rådgiveren.

NAF-testen viser viser at noen modeller lader betydelig tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen.

Bilforhandlere oppgir ladehastighet på forskjellige måter. Noen supplerer maksimumsfarten med hvor lang tid det tar å lade batteriet opp til for eksempel åtti prosent. Sødal mener bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av vinterrekkevidde og ladehastighet.


Artikkeltags