Gå til sidens hovedinnhold

Et skoleeksempel på miljøvern

Artikkelen er over 10 år gammel

– Det er egentlig ganske kult å vite at vi er så flinke på miljø, smiler femteklassingen Frida Leirvik Zahl. Stolte elever og lærere på Selfors barneskole jubler over at skolen har blitt tildelt miljøvernprisen i Rana.

Den kommunale miljøvernprisen feiret i fjor 20-årsjubileum. I år er det en generasjon av unge miljøvernere som vinner prisen. Årets pris går til Selfors barneskole.

I innstillinga fra kommunens miljøvernavdeling listes det opp argumenter for at elever, ansatte, ja hele skolen, er verdige vinnere. De har blant annet tatt aktivt del i Naturmangfoldåret 2010, hvor de gjennom ulike prosjekter har undersøkt og kartlagt det biologiske mangfoldet i skolens nærmiljø. I forbindelse med dette har de hatt et tegneprosjekt, med utstilling på biblioteket i Rana. For øvrig bemerkes skolens aktive miljøprofil.

– Vi anser skolen for å ha levert et positivt bidrag og å være en viktig støttespiller i det holdningsskapende miljøvernarbeidet i 2010, heter det i begrunnelsen for tildelinga.

Rydder søppel

– Jeg syns vi har et bra miljø i Mo, sier Frida Leirvik Zahl (10).

– Men jernverket forurenser mye, skyter Viljar Dahl Hovind inn, og både Frida, Maud Mjelle (9) og Oskar Moe (9) er enige.

– Og så er det mye søppel utenfor butikkene, selv om det er bare noen skritt fra søppelkassene, sier Maud.

Barneskoleelevene sier at de må rydde opp etter de som er eldre.

– Vi bruker å rydde opp søppel som ungdomsskoleelevene har slengt fra seg, sier de.

Også hjemme har elevene et bevisst forhold til natur og miljøvern.

– Vi sorterer søppelet, og så har vi massevis av sparepærer, forklarer Oskar Moe.

Uteskole

Bruken av naturen i nærmiljøet er gjennomgående for tenkingen skolen.

– Vi har lært masse om naturen, og vi har laget mat ute på bål. Om det har vært dårlig vær, har det ikke gjort noe, vi har varmet oss på bålet, og laget ly under presenninger, forteller Trym Paulsen (11) og Sofie Lyngved (11).

6.klassingene har uteskole, det betyr at to av skoledagene i uken tilbringes ute. Også resten av skolen har utedager og uteuker gjennom året.

– Det er mye artigere og mer spennende enn å sitte inne på klasserommet, fastslår elevene.

Både Trym, Sofie og de yngre elevene er opptatt av at det er viktig å tenke på miljøet.

– Om vi ikke tar vare på naturen og miljøet, kan vi jo ikke leve her, sier Trym og Sofie.

– Vi er jo avhengige av ozonlaget, og at vi ikke ødelegger regnskogen. Den lager oksygen og der finner vi nye medisiner, forteller Frida og Vinjar.

Engasjert

– Det var veldig overraskende, men det er jo så artig at det vi gjør blir lagt merke til, og spesielt at vi blir oppfattet som ei skole som er miljøbevisst, sier en ikke lite stolt rektor, Synnøve Flynn Jensen.

Hun og lærerne Line Sønvisen, Chatrine Olaussen og Hanne Alternes forklarer at skolens fokus på natur og miljø ikke er av ny dato, men en kontinuerlig prosess.

– Vi har nå gjort dette i mange år, og det er blitt en naturlig del av skolehverdagen og undervisningen hos oss, smiler de.

– Men det er klart ei sånn tildeling gjør at en har lyst til å fortsette med nye prosjekter, sier Alternes.

Det samme gjør elevenes entusiasme.

– De er så positive og engasjerte. De er nysgjerrige, undersøker og ønsker å få vite, sier Sønvisen og Olaussen.

– Dette er hele skolens pris, sier rektor Flynn Jensen og lover at nå må de få til ei skikkelig markering på skolen for å feire.