Fyller stort hull

Denne båten var sstygt skadet i skroget. Pål Wang har reparert skaden og fått båten like sterk og blank som ny.

Denne båten var sstygt skadet i skroget. Pål Wang har reparert skaden og fått båten like sterk og blank som ny. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Det har i flere år vært svært vanskelig å få utført fagmessige reparasjoner på glass- fiberbåter og annet utstyr i vårt distrikt.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

Glassfiber er det mest brukte materialet i båter i dag. Det selges titusener av plastbåter i Norge hvert år. Mange av disse får skader som må repareres. I vårt distrikt har det lenge vært svært vanskelig å få utført fagmessige reparasjoner på slike båter.

Etter å ha jobbet hos Rana Plast med bygging og reparasjon av plastbåter og annet glassfiberutstyr i 32 år har jeg nå startet min egen reparasjonsbedrift i Scaniabygget i Finneidfjord. Firmaet PW Plastservice AS ble offisielt stiftet 1. juli i år. Jeg har alt stor pågang fra båteiere som vil ha båtene sine reparert og pusset opp, sier daglig leder og hovedaksjonær og eneste ansatte Pål Wang.

Et liv med plast

Pål Wang har arbeidet med plast siden han sluttet skolen for 31 år siden. Han har hele denne tiden arbeidet for Rana Plast på Hemnesberget der han de siste årene har vært en av eierne. Han har jobbet med det meste innen plastbåtbygging. Han har blant annet drevet utviklingsarbeid og vært produksjonssjef. Wang har nå solgt seg ut og startet ny bedrift i det gamle scaniaverkstedet på Finni. Bygget eies av Andre Stensland og det er nå tre leietakere som har sin virksomhet der.

Mye å gjøre

Jeg har lenge sett behovet for et plastreparasjonsverksted. Skadde båter har blant annet blitt sendt helt ned til Rørvik for å bli reparert. Jeg har kontakt med to takstmenn som lenge har hatt problem med å få skadde båter reparert her lokalt. Etter det jeg vet er båter blitt kondemnert i stedet for å bli reparert på grunn av manglende verksted lokalt, sier Wang.

Jeg lurte litt på hvordan det skulle gå med å starte eget, men jeg har alt så mye å gjøre at jeg vurderer utvidelse av lokalene og kanskje ansette en mekaniker/ plastreparatør for å ta unna ordretilgangen. Det er jo ikke bare båter jeg reparerer. Også andre glassfiberdeler trenger reparasjon.

Jeg har fått utmerkede lokaler her på Finni og har en meget seriøs og dyktig utleier i Andre Stensland som ønsker virksomhet i lokalene sin. Jeg kan i dag ta inn båter på inntil fire meters bredde. Det vil si at båter opptil 30 til 35 fot går inn her sier Pål Wang.

I tillegg til vanlig glassfiberarbeid har Wang tenkt å skolere seg på reparasjon av slyngestøpte båter, som Pioner og Summer fun.

Jeg ser at det er vanskelig å få fikset slike båter i dag. Det finnes metoder og jeg vil kurse meg opp på dette når jeg får tid, sier Wang.

Da glassfiberbåtene ble lansert i Norge på 50 tallet var det ikke mange som hadde tro på dem. I dag er bildet snudd helt om og disse båtene dominerer hele båtindustrien.

30 år gamle båter

Jeg ser at selv de eldste glassfiberbåtene som er tatt vare på har et langt og godt liv. Jeg har pusset opp 30 år gamle plastbåter og de blir like god som nye. Med godt stell og ettersyn har disse båtene «evig liv».

Dette er jo bra, men det er også blitt et problem. Når folk ikke lenger vil ha båtene sine blir de til «søppel» som ikke forsvinner. Mange havner på havets bunn, andre ligger i fjæra og skjemmer ut, eller blir kjørt borti skogen.

Jeg har tenkt litt på om det kan være en nisje å hogge slike båter og gjenvinne dem. I dag er de faktisk spesialavfall som det er dyrt å bli kvitt, sier Pål Wang som har lange dager i plastverkstedet på Finneidfjord der han fyller mange store hull i skrog etter grunnstøtinger.

Artikkeltags