Den halvt år gamle nybrua over Skamdalsåga må nå fikses etter at Hæhre oppdaget en liten feil

Hæhre må nå rette opp en liten kontruiksjonsfeil under den nye Skamdalen bru på E6.

Hæhre må nå rette opp en liten kontruiksjonsfeil under den nye Skamdalen bru på E6. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Prosjektleder Jostein Nordstrøm for Hæhre for Veipakke Nord-Helgeland medgir at det ikke er heldig i det hele tatt å oppdage feil med ei helt ny bru.

– Vi har nå satt i gang arbeider med å rette opp feilen, sier Nordstrøm.

Han forteller at det var under en rutinemessig inspeksjon av brua at man oppdaget understøypen til det ene av lagrene brua hviler på ikke var god nok.

En sekk med mørtel

For å fikse denne konstruksjonsfeilen er det ikke mye mørtel som skal til.

– Det er snakk om en sekk med mørtel, som man blander ut i et bøtte, sier Nordstrøm.

Han forteller at utfordringen deres er å komme til og gjøre jobben på en sikker måte.

LES OGSÅ: 6. juli kan du som bilist trampe på gassen og teste ut 11,6 km av flunkende ny Hæhre-bygd E6

LES OGSÅ: De nye planene for E6 vil gi 90-sone gjennom bygda og gjøre livet tryggere for alle

I samme slengen som de skifter ut og retter opp denne feilen, blir forholdene ved de andre lagrene til brua sjekket grundig.

– For å gjøre jobben her har Hæhre jekket opp brua. Det er derfor trafikken over er lysregulert og man må kjøre midt på brua. Vi har forstått at trafikken over brua blir lysregulert ut denne uka, sier delprosjektleder Trond Maas Pedersen i Statens vegvesen for Veipakke Helgeland Nord.

Ikke noe fare for trafikken

Nordstrøm poengterer at denne lille feilen man har oppdaget ikke på noen måte har gjort brua farlig for bilistene.

– Brua er bygget for å holde i 100 år og det vil den, sier han.

Prosjektlederen til Hæhre forteller at de aktuelle lagrene som brua hviler på bidrar til å regulere den noen millimeter opp og ned avhengig av svingninger i temperaturen.

Hæhre tar regningen

Denne feilen bidrar til å gjøre veibyggingen på Nord-Helgeland litt mindre gunstig for Hæhre.

– Vi får selvsagt en ekstrakostnad her. Vi må betale for de timeverkene vi bruker på å rette opp denne feilen. Så enkelt er det, sier Nordstrøm.

Prosjektleder Maas Pedersen i Statens vegvesen forteller at de er glade for at Hæhre nå tar tak og retter opp feilen.

– Noe sånt som dette skal ikke skje, sier Maas Pedersen.

Artikkeltags