54.666 solgte brød sørger for mer enn bare smuler i aktivitetskassa til barn og unge på Helgeland

Vil få flere med: Felles for dem som får støtte fra Helgelandsbrødfondet, er at de vil  få flere barn og unge med på aktiviteten de driver med. F.v.: Kent-Erik Sjursen i Sjursen Design, Celina Kveinsjø og Ken-Børre Karijord i NMK Brønnøy, i midten kokk Svein Jæger Hansen, like bak ham Mats Thomassen og Steinar Isaksen i B & Y Hopp og kombinert, Monica Beiemann og Torstein Brandth i Mosjøen Klatreklubb, Elisabeth Skevik i Barnas Turlag og Tina Østrem i Bakeriet AS. Foto: Øyvind Bratt

Vil få flere med: Felles for dem som får støtte fra Helgelandsbrødfondet, er at de vil få flere barn og unge med på aktiviteten de driver med. F.v.: Kent-Erik Sjursen i Sjursen Design, Celina Kveinsjø og Ken-Børre Karijord i NMK Brønnøy, i midten kokk Svein Jæger Hansen, like bak ham Mats Thomassen og Steinar Isaksen i B & Y Hopp og kombinert, Monica Beiemann og Torstein Brandth i Mosjøen Klatreklubb, Elisabeth Skevik i Barnas Turlag og Tina Østrem i Bakeriet AS. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

– Det blir ikke julestemning før vi har delt ut overskuddet fra Helgelandsbrødfondet, sier markedssjef hos Bakeriet AS, Tina Østrem.

Det er den tida på året igjen. Varm gløgg skjenkes i glassene. Rundt bordet sitter ildsjeler og pådrivere for ulike aktiviteter, alle rettet mot barn og unge. Denne gangen går støtten til store deler av Helgeland, representert ved Rana, Vefsn, Alstahaug og Brønnøy kommuner.

– I år fikk vi inn over 40 søknader, og det er rekord, sier kokk Svein Jæger Hansen.

Totalt deles det ut 82.000 kroner i år. For hvert solgte Helgelandsbrød går 1,50 kroner til fondet. På 11 måneder er det altså solgt 54.666 brød.

Hele Helgeland

– Det er utrolig bra for oss å kunne søke lokale fond om støtte. Ofte er det lettere å nå fram enn hos de store, sier leder for Bossmo & Ytteren Hopp og kombinert, Steinar Isaksen.

Sammen med styremedlem Mats Thomassen skal han ta imot 30.000 kroner.

– For pengene skal vi kjøpe hoppski, sko og annet utstyr slik at barn og unge som vil prøve hoppsporten kan låne og leie for en symbolsk sum. Det gjør det mulig for flere å prøve om sporten er noe for dem, uten å måtte bruke mange penger, sier Isaksen og Thomassen.

Mosjøen Klatreklubb får 15.000 kroner fra fondet.

– Vi skal blant annet tilpasse klatreveggen bedre for aldersgruppa 13 til 18 år, sier instruktør for ungdomsgruppa, Monica Beiemann.

Det er utrolig bra for oss å kunne søke lokale fond om støtte

Steinar Isaksen, Bossmo & Ytteren Hopp og kombinert

– Klatring er artig å drive med, også fordi den enkelte kan gjøre det på sitt nivå, sammen med andre på høyere og lavere nivå, supplerer nestleder Torstein Brandth.

Motorsporten er også inkludert i det gode selskap. Leder i NMK Brønnøy, Celina Kveinsjø, gløder for å øke rekrutteringa til bilsporten. Men også dette er en dyr aktivitet å drive med.

Nå får de 22.000 kroner.

– Det er kjærkomment med tilskudd til å kjøpe biler, stoler, seler og hjelm som kan brukes i bilcross. Da kan flere bli med uten at det koster dem, eller foreldrene, skjorta, sier Celina Kveinsjø og nestleder Ken Børre Karijord.

Vil få flere med

Ofte følger interessen familier, der ungene får sporten med seg fra barnsbein av.

– Vi gjør en innsats nå for at flere skal få øynene opp for at dette kan være meningsfylt å drive med i fritida. I tillegg får de øvd opp kjøreferdighetene fra tidlig alder, sier Kveinsjø.

Barnas Turlag i Rana har som mål og få ungene ut på tur en gang i måneden.

– Vi har et variert program, og prøver å holde kostnadene nede, forteller Elisabeth Skevik som får 7.500 kr til foreninga.

– Av og til leier vi inn instruktører for å gjøre det lille ekstra, som hundesledekjøring. Det er veldig populært, og samler opp til 60 barn. Dette skal vi bruke noe av pengene til, sier Skevik.

Sandnessjøen Danseklubb er nyoppstartet og får 7.500 kr til å bli bedre på det de skal gjøre.

Helgelandsbrødet

er resultat av et samarbeid mellom kokken Svein Jæger, designer Kent-Erik Sjursen i Sjursen Design, og Bakeriet AS.

bakes med Helgelands egen urt, kongsgress

gir 1,50 kroner av hvert solgte brød til et fond. Etter søknad kan det bidra med økonomisk støtte til tiltak på Helgeland som fremmer sunne aktiviteter for barn og unge.

Artikkeltags