Nå forsvinner ni butikker i Norge

Ni norske Honda-forhandlere er på vei ut. Det skjer samtidig som merket er inne i en svært tung periode her hjemme. I fjor sank markedsandelen helt ned til 0,6 prosent.

Ni norske Honda-forhandlere er på vei ut. Det skjer samtidig som merket er inne i en svært tung periode her hjemme. I fjor sank markedsandelen helt ned til 0,6 prosent. Foto:

Av

Og salget er rekordlavt her hjemme.

DEL

[Broom.no]: Bilmarkedet i Norge har gått gjennom store endringer de siste årene. Skiftet over til elektriske drivlinjer har gjort at noen merker har vokst kraftig, mens andre har havnet i bakleksa.

Den voldsomme veksten til Tesla som så langt har Norges mest solgte bil med sin Model 3, spiller naturligvis også inn. Tesla stjeler kunder fra svært mange merker.

En av dem som har slitt tungt i Norge de siste årene er Honda.

I fjor ble det ikke solgt mer enn 922 Hondaer i det norske markedet. Det ga en rekordlav markedsandel på 0,6 prosent. Og det er ikke veldig mange tegn til bedring så langt i år. I skrivende stund ligger salget på i overkant av 350 biler.

Vanskeligere å være liten

Nå er det kjent at hele ni av Hondas norske forhandlere skal bort. Dermed blir det nok ikke enklere å øke salg og markedsandeler i tiden som kommer.

Per Morten Merg er daglig leder for nettstedet Bilbransje24.no. Han har jobbet tett mot norsk bilbransje i mange år og er en av dem som vet mest om det som rører seg ute i markedet.

Han sier dette om hvorfor Honda-forhandlerne forsvinner:

– Det blir stadig vanskeligere å være en liten bilforhandler. Strenge krav fra bilprodusenter og myndigheter driver kostnadene opp, samtidig som marginene på salg av nye biler går ned. Små bilforhandlere har problemer med å nå «kritisk volum» for å drive lønnsomt.

Satsing på «sparebluss»

– Løsningen har vært konsolidering, det vil at forhandlere enten slår seg sammen eller blir kjøpt opp og danner større enheter. Flere norske bilimportører har i lengre tid jobbet bevisst for å redusere antall forhandlere i sine nettverk, for å gi et større markedsgrunnlag for de som skal drive videre, sier Merg.

– Men hvorfor sliter akkurat Honda så tungt i det norske markedet?

– Honda gjør det godt globalt, men sliter med å holde salget oppe i Europa. De har ikke klart å tilpasse modellutvalget til etterspørselen, og det har vært veldig synlig i det spesielle, norske markedet de siste årene. Dette er ikke unikt for Honda, men i motsetning til en del andre bilmerker i samme situasjon har de valgt å legge satsingen på «sparebluss» i Norge. Det har gjort at Honda-salget falt til historisk bunnivå i fjor, sier Per Morten Merg.

Kommer med elbil

SUV-en CR-V var lenge bilen som holdt Honda-salget oppe i Norge. Men de siste årene har den havnet i skyggen av mange konkurrenter. En helt ny utgave med hybridløsning har ikke klart å gjøre seg særlig gjeldende på registreringsstatistikken så langt.

Den gamle storselgeren Civic selger også svært beskjedent, samtidig som Honda ikke har lykkes med crossoveren H-RV. Da blir resultatet beskjedent.

Nå nærmer det seg lansering av Hondas første elbil i Norge. Den blir svært viktig hvis de skal kunne gjøre et salgsmessig comeback.

Skal opp til 5.000 biler

– Kan det tenkes at Honda forsvinner helt fra Norge?

– Nei, det er det ingen grunn til å tro. Honda er en solid bilprodusent og merkevaren står fortsatt sterkt i Norge. Det er nye modeller med ny teknologi på vei, den første vises i vises i disse dager i Norge. Den norske importøren, som eies av fabrikken, har en ambisjon om å selge 5.000 biler på årsbasis innen 2025. De sier at det nå skal satses betydelig for å nå dette målet, sier Merg.

Han legger til:

– Honda har i dag drøyt 30 forhandlere i Norge. Etter planen skal det ved utgangen av 2019 være igjen drøyt 20. Med det antallet vil ikke Honda være representert i flere større distrikter, noe som trolig er en forutsetning å nå målsetningen om 5.000 biler.

Artikkeltags