Kjempekontrakt med LKAB

Divisjonsleder Hans Marius Mastermo og markedssjef Tommy Myrstad i Momek Fabrication er glade for den store kontrakt de har fått med gruvegiganten LKAB i Kiruna. De skal levere 37 lastestasjoner til det nye produksjonsnivået i gruva. Kontrakten har en verdi på 75 millioner kroner. Foto: Øyvind Bratt

Divisjonsleder Hans Marius Mastermo og markedssjef Tommy Myrstad i Momek Fabrication er glade for den store kontrakt de har fått med gruvegiganten LKAB i Kiruna. De skal levere 37 lastestasjoner til det nye produksjonsnivået i gruva. Kontrakten har en verdi på 75 millioner kroner. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 7 år gammel

Momek Fabrication skal nå lage 37 lastestasjoner for malmgruva til LKAB i Kiruna.

DEL

Divisjonsleder Hans Marius Mastermo og markedssjef Tommy Myrstad er fornøyde med kontrakten de har sikret seg. I sterk konkurranse med ni andre aktører greide de å dra i land en kontrakt som innebærer at de skal produsere 37 lastestasjoner til gruveselskapet. Verdien på kontrakten er rundt 75 millioner norske kroner og den går helt fram til 2016.

– Det er en milepæl å komme inn som norsk leverandør. LKAB i Kiruna har ingen praksis med å handle med Norge, sier Myrstad.

Divisjonsleder Mastermo mener denne kontrakten er en skikkelig fjær i hatten for selskapets målrettete satsning mot bergverksindustrien. I rundt et år har bedriften jobbet målrettet opp imot det svenske gruveselskapet.

– Vi vet det skal gjøre mye moderniseringer innen den sektoren de kommende årene. Det betyr at markedet er godt. Vi jobber allerede med å legge inn anbud i forhold til flere kontrakter rettet inn imot LKAB, sier han.

Vant med nytenking

Det Momek Fabrication skal lage er lastestasjoner, som skal fylle togvogner med malm. Fire og fire lastestasjoner skal så sammen. En lastestasjon har en egenvekt på 60 tonn. Den skal monteres nede på bunnen av det nye hovednivået i gruva. Det betyr 1365 meter under jorda.

– Vi ser for oss å produsere delene her i Mo i Rana og frakte dem nordover etter landeveien, sier Myrstad.

Det svenskene likte spesielt godt med Momeks løsning var hvordan de skulle få montert sammen lastestasjonen nede i gruva.

– Vi tenkte her nytt og lanserte en ny måte som ingen av de andre tilbyderne hadde tenkt på. Det er å benytte seg av en medbrakt mobil rammekran og en lasteplattform. I vår tilnærming til et slikt anbud stiller vi gjerne spørsmål med arbeidstegningene og kommer med egne ideer til forbedringer, sier Myrstad.

Han har inntrykk av at ledelsen i LKAB liker nytenking.

– Det vi når blir med på er en del av den nye store utvidelsen av gruva, som skal sikre malmproduksjonen der fram til 2030, sier Mastermo.

Viktig for stabil drift

Divisjonsleder Mastermo forteller at kontrakten har blitt godt mottatt ute i verkstedet. Denne kontrakten sørger for å sysselsette 15 ansatte og utgjør en god bunn for virksomheten

– Det betyr mye å få en kontrakt med en så lang varighet som fram til 2016. Det største trøkket blir i starten. Vi skal starte produksjonen om to måneder, og de første fire lastestasjonene skal leveres om et år. Så vil resten komme på løpende bånd, sier Hans Marius Mastermo.

Totalvekten på alle stålkonstruksjonene de skal lage er på 2.200 tonn.

Artikkeltags