Kjører siste prøvetur

Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Etter nesten ett år på prøvetur er det over og ut for Blå Vegenbussen.

DEL

Med et gjennomsnittlig belegg på under fire personer tur-retur, videreføres ikke prøveprosjektet Blå vegenbussen. Siste busstur går fra Mo i Rana i retning Tärnaby den 22. desember.

– Grunnen til at tilbudet ikke kan videreføres nå, er rett og slett at for få mennesker benytter seg av kollektivtransport, sier sekretær i Indre Helgeland Regionråd, Arne Langset.

Kutt og oppstart

Blå vegenbussen sto for den eneste kollektivtrafikken mellom Mo i Rana og Umeå i Sverige i 29 år.

Høsten 2011 var det slutt etter at Länstrafikken i Västerbotten iverksatte innsparingstiltak og kuttet den delen av ruta som omfattet strekninga Mo i Rana – Tärnaby.

14. februar i år gikk den første avgangen i et prøveprosjekt for å finne ut om det var liv laga for ei bussrute mellom Mo i Rana og Tärnaby.

– Vi er de første til å beklage at passasjergrunnlaget viser seg å være for lavt. Det har vært jobbet godt i forkant og vi tatt de hensyn som er mulig å ta for å tilpasse tilbudet til et stort publikum. De innspill som er kommet underveis har ikke vært mange eller avgjørende nok til å endre på for eksempel rutetider eller annet, sier Arne Langset.

Norsk-svensk spleiselag

Prosjektet har vært et samarbeid og et spleiselag mellom Norge og Sverige der Rana kommune, Nordland fylkeskommune, interreg Nord, Storumans kommun, Indre Helgeland Regionråd og Västerbottens Läns landsting har bidratt med 250.000 hver i henholdsvis norske og svenske kroner. Hensikten var å sjekke behovet for ei bussrute mellom Mo i Rana og Tärnaby, og jobbe for en permanent tilbud.

– Med for få passasjerer er det ikke aktuelt å jobbe for et permanent rute, sier Arne Langset.

Tilpasset markedet

Avgangstidene for bussruta i prøveprosjektet var ikke så tidlig om morgenen som før nedleggelsen av den ordinære Blå Vegenbussen, og den korresponderte med buss videre til Umeå, og fly fra Hemavan.

Prøveruta har også forsøkt å legge til rette for at norske brukere kunne ta bussen tur-retur etter en dag på ski, annen rekreasjon i fjellheimen, eller rett og slett shopping i Sverige.

Knytte sammen landene

– Å kunne knytte sammen kollektivsystemene på norsk og svensk side er viktig. Alle parter hadde håpet at antall reisende var mange nok til å forsvare å gjeninnføring av tilbudet, men argumentene er for dårlige når passasjersnittet er under fire personer tur-retur, sier Heidi Thörnberg på kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten.

Artikkeltags