Krever komfort på skinnegangen

Artikkelen er over 14 år gammel

RANA: Leder Inga Kvalbukt i Folkeaksjonen for Nordlandsbanen mener at den positive passasjerveksten gir NSB grunnlag for å reinnsette tog med god komfort.

DEL

- For meg som er en ildsjel når det gjelder tog, er det svært gledelig at tog atter er i skuddet, og at Nordlandsbanen har en så høy vekst. Det viser potensialet, sier Kvalbukt.

Hun og folkeaksjonen mener imidlertid at NSB kan hente ut enda mer av reisevirksomheten. Spesielt på de lange distansene.

- For at det skal kunne skje, må en ting komme på plass. Det er god, gammel togkomfort. Folk som reiser langt på dagen må kunne nyte en middag eller ta en kaffekopp i restaurantvogna. Familier bør kunne ha tilgang til ei barnevogn med et lekerom, og det bør være mulig å slappe av i hvilestoler, hvis en ønsker det, sier hun.

Ingen av disse delene er mulige i dagens motorvogner på strekningen mellom Trondheim og Bodø.

En dagavgang

I dag går det kun lokomotiv og vogner på natta. Det Kvalbukt krever av NSB er at man daglig får et slikt tilbud på dagen.

- Kort og godt vil jeg ha tilbake et togtilbud med det gamle dagtogets fasiliteter, sier hun.

Hun mener at tiden nå definitivt er inne for et slikt tilbud. Folks oppfatning av toget og NSB er stigende langs nordlandsbanen. Passasjerveksten over tellepunkt Mo i Rana økte med 25 prosent.

- Jeg tror folk bare venter på at de gamle gode togene kommer tilbake. Våre undersøkelser viser at over halvparten av de reisende reiser langt, og at de verdsetter komfort, sier Kvalbukt.

På de korte og mellomkorte distansene er mange avganger og punktlighet avgjørende for suksess. Folk vet da at de kan stole på toget, og at de kan velge mellom flere tog.

- En forsinkelse på ti minutter er da mye, sier hun.

Kvalbukt mener at det å komme fram presis er mindre viktig for en reise mellom Mo i Rana og Trondheim. Folk tåler da en 15 minutters forsinkelse.

Har fått penger

I den senere tiden har Folkeaksjonen holdt en lav profil. Kvalbukt medgir at de har vært avventende. De ville se om NSB fikk det gode gamle dagtoget på skinnene, etter at det kom økte rammer i siste års statsbudsjett. I følge henne ble det lovet fra NSB at gammeltoget atter skulle på skinnene med mer penger.

- Politikere i samferdsselskomiteen jeg har snakka med sier at økningen skulle gjøre det regningssvarende for NSB å satse på komfort, sier hun.

Men det er vel slik at lokomotiv og vogner går saktere, enn de nye motorvognene med kallenavnet «Agenda». Vil ikke en slik sinke skape problemer for regional og lokaltrafikken?

- Jeg mener det lett kan løses med tilpasninger i rutetabellen. Det fungerte godt sommer sesongen 2003, sier hun.

Kvalbukt mener også at bortfallet av dagtoget på Nordlandsbanen har bidratt til passasjersvikten på nattoget mellom Trondheim og Oslo.

Artikkeltags