– Læremiljøet blir skadelidende

Rektor Kaia Erlandsen ved Polarsirkelen videregående skole er redd for at nedlegging av klasser vil gå ut over læremiljøet ved skolen. Foto: Øyvind Bratt

Rektor Kaia Erlandsen ved Polarsirkelen videregående skole er redd for at nedlegging av klasser vil gå ut over læremiljøet ved skolen. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 10 år gammel

– Jeg skjønner at man må få budsjettet til å gå i balanse, men for meg virker det kortsiktig å legge ned klasser i den videregående skolen.

DEL

Rektor Kaia Erlandsen ved Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana frykter at læremiljøet skal bli rasert, og at det er kortsiktig gevinst å lege ned klasser.

Onsdag offentliggjorde fylkesrådet i Nordland hvilke endringer som foreslås i klassestrukturen for kommende skoleår. I den ligger at 32 klasser ved de videregående skolene i fylket legges ned, deriblant fire ved Polarsirkelen videregående skole.

Endringer i Rana

Ved Polarsirkelen videregående skole foreslås det å legge ned fire klasser:

Vg2 salg, service og sikkerhet.

Vg1 studiespesialisering formgivningsfag.

Vg2 interiør og utstillingsdesign.

Vg2 klima, energi og miljø.

Konsekvenser

– Det får store konsekvenser for læremiljøet dersom studiespesialiseringa i formgivningsfag ved Polarsirkelen videregående skole legges ned. Dette er et program som i undervisningen samkjøres med musikk, dans og drama, og vi kan ta inn 33 elever på disse fagene dersom formgivingsfag opprettholdes. Dersom studiespesialisering i formgivningsfag legges ned må vi ta inn færre elever på musikk, dans og drama, sier Kaia Erlandsen som understreker at da de videregående skolene i Rana ble slått sammen var det jo nettopp for å oppnå gevinst ved effektivisering.

Andrevalg

– Det har vi klart. Nå legger fylket ned klasser for kanskje til neste år å opprette dem på nytt, sier Kaia Erlandsen, som også stiller spørsmål ved hvor motivert en søker vil være dersom han eller hun ikke får oppfylt førstevalget.

– Målet er jo at elevene skal få førstevalget sitt for å redusere frafallet i den videregående skolen. Hvor motivert vil en elev som vil bli snekker være dersom han får vite at han må bli rørlegger i stedet, sier Kaia Erlandsen.

Artikkeltags