Lesertallene: Rana Blad med sterk digital vekst

Rana Blad går frem i lesertall. Rigmor Nygård Hansen og Marit Ulriksen.

Rana Blad går frem i lesertall. Rigmor Nygård Hansen og Marit Ulriksen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Tirsdag klokken 1100 ble de nye lesertallene offentliggjort. Disse viser utviklingen i papirlesning, digitale lesere og antall lesere totalt, og stammer fra målinger gjennomført i andre halvår 2019.

For Rana Blad er det for det meste gledelig lesning, spesielt tallene som viser den digitale utviklingen til mediehuset.

De totale lesertallene (alt av digitale plattformer, eAvis og papiravis) viser at Rana Blad har 22.800 lesere hver dag. Dette er en økning på 2.100 daglige lesere fra målingen som ble gjennomført våren 2019.

Papiravisen fortsetter fallet, også i Rana Blad. I andre halvår 2019 hadde papiravisen 12.400 lesere hver dag, en nedgang på 800 fra første halvår 2019 og en nedgang på 2.700 fra andre halvår 2018.

Den store økningen kommer digitalt. Her viser tallene at Rana Blad daglig leses digitalt av totalt 16.800 lesere. Det er en økning på hele 3.600 lesere fra våren 2019.

Fordelt på underkategorier fremgår det videre at 5.100 leser Rana Blad daglig via PC eller Mac, 14.400 leser Rana Blad daglig via mobil, 3.000 leser Rana Blad daglig via nettbrett, mens 4.900 leser Rana Blads eAvis daglig.

Lesertallene er i målingen justert med tanke på krysslesning, det vil si lesere som både leser Rana Blad på papir og digitalt, og på de ulike digitale plattformer.

Sjefredaktør Marit Ulriksen er meget godt fornøyd med det disse tallene viser.

- Vi har en sterkt digital framgang. Over lang tid har vi jobba systematisk med å tilpasse innholdet vårt til våre digitale flater, og vi ser at leserne responderer på dette. Gjennom vårt varierte og solide tilbud i alle publiseringskanalene våre, møter vi behovet til leserne våre. sier Ulriksen,

- Vi har som alltid fokus på å levere godt journalistisk innhold i alle produktene våre og det får vi uttelling for, sier sjefredaktøren som synes det er gledelig at Rana Blad befester sin posisjon som regionens største mediehus.

Også administrerende direktør- og salgssjef Rigmor Nygård Hansen gleder seg over den gode utviklinga.

- Vår oppgave på markedsavdelinga er å få kundene våre til å lykkes. At stadig flere leser Rana Blad, betyr at avisa blir en enda mer effektiv markedskanal for annonsørene våre. De når ut til enda flere enn før med sine budskap og produkter. Tallene viser at Rana Blad styrker sin allerede sterke posisjon som ledende markedskanal i Rana og omegn, sier Nygård Hansen.

Også for de andre Amedia-avisene lokalt er det en fin utvikling.

Avisa Nordland kan vise til at totalt 59.500 leser avisen hver daglig, det er en økning på 6.600 fra første halvår. Helgelendingen kan vise til at totalt 19.200 leser avisen daglig, en økning på 2.600 fra første halvår.

Tallene stammer fra målinger gjennomført andre halvår 2019. Vanligvis sammenligner man disse tallene med tallene fra samme halvår året før, men målingene som ble gjort forrige høst var ikke komplett for alle plattformer for digitale lesning. Som en følge sammenlignes dermed tallene for høsten 2019 med tallene for våren 2019.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken