Elevene var fornøyde da Helgeland Kraft tok innspillene deres seriøst

SAMARBEID: Elevene (f.v.) Felix Storheil, Viktor Sørensen, Kristoffer Berglund, Aurora Løknes, Mia Westgård og Mille Lyngved rakk ikke å komme gjennom hele naturfagsboka, men det er med lærer Helene Klæbo Møllersens (h. bak) velsignelse. Sammen med Bente Sund (v.bak) i Helgeland Kraft har de gått i dybden på kraftproduksjon og det lokale næringslivet. FOTO: ØYVIND BRATT

SAMARBEID: Elevene (f.v.) Felix Storheil, Viktor Sørensen, Kristoffer Berglund, Aurora Løknes, Mia Westgård og Mille Lyngved rakk ikke å komme gjennom hele naturfagsboka, men det er med lærer Helene Klæbo Møllersens (h. bak) velsignelse. Sammen med Bente Sund (v.bak) i Helgeland Kraft har de gått i dybden på kraftproduksjon og det lokale næringslivet. FOTO: ØYVIND BRATT

– Det er mye artigere når det faktisk betyr noe det vi gjør på skolen, sier elevene på Gruben ungdomsskole. De har tipset Helgeland Kraft om hva selskapet bør gjøre for miljøet i Forslandsdalen.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

En forsøpla Forslandsdalen har i vår vært utgangspunktet for realfagslæringa for noen av elevene i niendeklasse på Gruben ungdomsskole. De har selv sett problemene de jobbet med og kommet opp med egne løsninger.

– Vi dro dit og så snickerspapir og annen søppel, sier Mille Lyngved (14).

Sammen med klassekameratene har hun hatt kraftproduksjon og det lokale næringslivet som del av skoledagene. Realfagene matematikk og naturfag har blitt kombinert med gruppearbeid og rapportskriving, og gitt elevene et innblikk i hva arbeidslivet kanskje venter dem.

– Dette har vært spennende fordi det er virkelig, sier Mille.

Det er bra at Helgeland Kraft hører på oss

Mille Lyngved (14) Elev ved Gruben ungdomsskole

God læring

Mille, Aurora Løknes (14) og Kristoffer Berglund (14) har jobbet sammen med miljøspørsmålet. De syns det har vært givende å lære på en annerledes måte, hvor tilbakemeldinga var fra en bedrift og ikke en lærer med rødpenn.

Som avslutning på prosjektet presenterte elevene oppgavene sine for Helgeland Krafts representant i prosjektet, elektroingeniør Bente Sund. Hun mottok forslagene og tar dem tilbake til selskapet.

– Vi foreslo en utedo i stil med kraftverket og søppelkasser. Det var litt nervepirrende, om vi for eksempel hadde gjort noe de syns er feil, eller ikke tar oss elever seriøst, sier Aurora.

De tre 14-åringene har fått jobbe med konkrete saker, og puttet det inn i skoleverkets rammer. Konklusjonen er klar, samarbeid mellom næringsliv og skole fungerer.

– Det er bra at Helgeland Kraft hører på oss, sier Mille.

Trenger realfaghoder

Bente Sund har presentert bedriften og arbeidet de gjør, for elevene. Målet har vært å bevisstgjøre hva realfag er, kunnskap de har behov for.

– Hvis noen nå syns realfag er mer spennende, er målet nådd, sier Sund.

Vi prøver å få elevene til å forstå at realfag er i alle fag

Helene Klæbo Møllersen Realfagslærer

Helgeland Kraft ble invitert av realfagslærer Helene Klæbo Møllersen. Hun snakker glødende om kraftproduksjon, turbiner og det meste som har med utregninger å gjøre. Hun har selv fordypning i tallenes verden og forsøker å smitte elvene med sitt engasjement.

– Vi prøver å få elevene til å forstå at realfag er i alle fag, sier Møllersen.

Den lokale kraftprodusenten takket kjapt ja da de ble invitert. For dem er det viktig at ungdommene får vite hva selskapet driver med, selv om det er mange år til de er ferdig utdanna.

– Vi har en skolegruppe i selskapet som jobber med denne type opplæring, og vi kartlegger hvilke behov vi har. Samarbeidet mellom skolen og Helgeland Kraft kom i stand som del av prosjektet Lektor2-ordningen, en nasjonal satsing på realfag. Finansiert av Kunnskapsdepartementet har lærer Møllersen hatt mulighet å busse elevene til kraftstasjonen i Mosjøen.

Kraftproduksjon og Helgeland går hånd i hånd og en av gruppene i klassen fikk i oppgave å fortelle historien til Øvre Forsland.

En annen gruppe skulle regne på inntjeninga til kraftverket. Felix Storheil (14) var en av dem som laget beregninger for produksjon for optimal inntjening. Verken Felix eller de andre hadde sett innsiden av et produksjonsanlegg, og en ekskursjon til kraftverket ga en bredere forståelse for hva kraftproduksjon er. Inne i anlegget fikk elevene nærkontakt med kabelgater, turbiner og rørledninger.

– Det var mye å regne på, og det gikk bra. Det var artig å være der, sier Felix.

faktaboks helgeland kraft

Lektor2-ordningen

Forsøker å gjøre realfag mer interessant for elever.

Skal øke rekrutteringen til relevante yrker.

Knytte lærere og arbeidsliv tettere sammen.

Driftes av Naturfagssenteret, finansieres av Kunnskapsdepartementet.

Kilde: Naturfagsenteret

Artikkeltags