Ny havnebåt til Arendal

Servicebåten har ei toppfart på 25 knop og skal brukes til alt fra brannslukking, oljevern og havneservice i Arendal og skjærgården rundt. Båten er isforsterket og tåler opptill 10 centimeter stålis. Foto: Geir Vea

Servicebåten har ei toppfart på 25 knop og skal brukes til alt fra brannslukking, oljevern og havneservice i Arendal og skjærgården rundt. Båten er isforsterket og tåler opptill 10 centimeter stålis. Foto: Geir Vea Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Hemnes Mek. vant i konkurransen me utenlandske og norske verft når Arendal Havn skulle ha ny båt.

DEL

Båtbygging på Hemnesberget har lange tradisjoner. Trebåtene er borte, men i dag kommer det ut hypermoderne båter i aluminium fra Hemnes Mek., som etter hvert har spesialisert seg på hurtiggående arbeidsbåter til brannvern, oljevern og havne- og skjærgårdsservice.

Den siste båten MS Agder forlot Hemnesberget med kurs for Arendal onsdag. Båten har to Sisumotorer på 410 hestekrefter hver.

Ved spakene satt Arendals havnedirektør som har erfaring som ubåtsjef.

Det går sikkert bra å navigere kysten ned til Arendal selv om jeg ikke har periskop. Vi har moderne navigasjonsutstyr og jeg har gått dette strekket mange ganger både over og under vannet, sier havnedirektør Rune Hvass.

Hurtig arbeidsbåt

Den 14.95 meter lange aluminiumsbåten har frontlemm for å kunne ta om bord mindre kjøretøyer. Den har hydraulisk kran og brannsprøyte som både kan kaste vann og skum.

Arendal havn har i dag plass for om lag 1.000 småbåter i tillegg til ordinær skipstrafikk. Det er 72 godkjente småbåthavner i vårt område og vi har stort behov for å kunne yte hjelp og service over hele området. Vi følte at vi ikke var skikkelig rustet til å kunne drive service, slukke eventuelle båtbranner eller drive et effektivt oljevern med den båten vi har hatt til nå, sier Rune Hvass.

Vi gikk ut i markedet og ba om tilbud på båt etter våre spesifikasjoner. Planarbeidet var grundig og tok 18 måneder. Vi fikk inn anbud fra både utenlandske og norske verft, og etter en nøye vurdering gikk vi for Hemnes Meks. båt. Ett av kravene i anbudsinnbydelsen var at vi ville se hva de hadde bygget av lignende fartøy tidligere. Vi fikk blant annet se Oslo brannvesens båt, og likte det vi så, sier havnedirektør Hvass.

Erfarne byggere

Hemnes Mek. har brukt Miras Engineering i utviklingen av båten, men grunnideen er utviklet på Hemnes Mek. Der Even Bjørkan har lang erfaring med å bygge lignende fartøy.

Det er et behov i markedet for hurtiggående båter med god lastekapasitet, vannjet og utstyr for allsidig virksomhet. Etter hvert synes jeg vi har fått til gode båter til denne typen arbeid. Brannbåter, skjærgårdsservice og mindre oljevernoppdrag er blant de virksomhets områder vi dekker.

Prisen?

Vel, den vil vi ikke offentliggjøre nå. Vi har gitt Arendal et godt tilbud da de er de første som kjøper akkurat denne båten. Vi vil jo ha flere ut i markedet og de blir nok litt dyrere, sier Even Bjørkan.

Artikkeltags