Samferdselsråden vil sette inn ekstra midler til vintervedlikehold i Bustneslia

Svein Eggesvik, Senterpartiet, Sp.

Svein Eggesvik, Senterpartiet, Sp. Foto:

DEL

Fylkesråden er villig til å bruke ekstra midler til vintervedlikeholdet i Bustneslia.

-Jeg har bedt Statens vegvesen om ekstra oppfølging og om nødvendig bruke ekstra midler for å holde veien åpen og godt kjørbare for næringslivet, det sier fylkesråd for samferdsel, Svein Eggesvik (Sp) i ei pressemelding.

Han understreker at det er viktig at næringslivet ikke taper penger på manglende framkommelighet og at veien er sikker for alle trafikanter.

Verst og vanskeligst

-Veien er en svært viktig forbindelse mellom kysten og E6/E12/jernbane/flyplass, og er i så måte en typisk kyst-til-marked-forbindelse. Mo i Rana er også regionsenter for flere kystkommuner på Nord-Helgeland, sier gruppeleder i fylkestinget Bjørnar Skjæran (Ap).

Han er glad for at samferdselsråden vil sette inn ekstra tiltak.

-Vogntog blir til stadighet stående i bakken på det som ellers oppleves som normalt vinterføre, og det er behov for betydelig strengere friksjonskrav enn på strekninger med tilsvarende trafikk, sier Skjæran.

Ingen ny debatt

-For noen få år siden ble det - etter initiativ fra blant andre meg (som da var ordfører i Lurøy) - stilt nye krav til entreprenør på strekningen av daværende samferdselsråd Tove Mette Bjørkmo. Jeg legger til grunn at disse kravene gjelder fortsatt, sier Skjæran og viser til egne erfaringer.

-Jeg har selv erfaring som entreprenør på vintervedlikehold på FV17 i perioden 2007-14, det bør ikke by på store ekstra kostnader å strø når behovet er der. Brøytebilene er stort sett uten unntak utstyrt med fastmontert strøutstyr, og det burde ikke være utfordrende å besørge bakken strødd når strekningen uansett trafikkeres med brøytebil, avslutter Skjæran.

Artikkeltags