Tidenes giverrekord fra næringslivet i Rana til årets TV-aksjon

Artikkelen er over 2 år gammel

Næringslivet knuser den tidligere giverrekorden til TV-aksjonen med rundt 200.000 kroner

DEL

I løpet av en times lang ringedugnad greide 40 næringslivsledere å kontakte svært mange bedrifter i Rana, slik at de kunne bidra med penger til å støtte UNICEF sitt arbeid rundt om i verden.

– I år har vi registrert inn bidrag fra 152 bedrifter, som til sammen har gitt hele 520.000 kroner. Givergleden slår alle rekorder. Dette er bare helt fantastisk, sier leder Anita Sollie i Rana Utviklingsselskap, som i år hadde ansvaret for organiseringen av næringslivsdugnaden.

Den forrige rekorden var i startåret for en slik ringedugnad i 2013, da det ble samlet inn 328.000 kroner.

Forventer enda mer

Sollie forventer at det blir enda mer penger.

– Det er slik at flere aktører melder tilbake med SMS til dem som har ringt rundt, slik at jeg forventer at beløpet stiger med mange tusen til, sier Sollie.

Denne ringerunden er en fin oppkjøring til turen rundt med bøssene på søndagen. Jeg skal da gå rundt med kidsa i Korgen Birgitte Skjefstad, Daglig leder i Adecco

Hun og lokal aksjonsleder Stein Erik Hovind for TV-aksjonen er svært fornøyd med den innsatsen lokale næringslivsledere la ned.

Folk setter pris på bli kontaktet

Næringslivsaktørene hadde fått lister av bedrifter å ringe til.

– Det er mange positive folk i den andre enden, som ønsker å gi, sier Marit Øvermo i Din Personalpartner, mens en melding om 5.000 kroner til aksjonen tikket inn i form av en SMS.

– Denne ringerunden er en fin oppkjøring til turen rundt med bøssene på søndagen. Jeg skal da gå rundt med kidsa i Korgen, sier daglig leder Birgitte Skjefstad i Adecco.

(Saken fortsetter under bildet)

- Det er veldig hyggelig å bidra. De som svarer, sier stort sett ja, sier Bjørn Krane fra PWC.

- Det er veldig hyggelig å bidra. De som svarer, sier stort sett ja, sier Bjørn Krane fra PWC. Foto:

Wenche Bakken fra Nordland Teater forteller at hun valgte å ringe folk hun kjente i næringslivet, i stedet for å følge den oppsatte lista.

– Jeg har ringt dem jeg har kjøpt to kjøkken av det siste halve året og min faste frisør. Begge ga, sier hun.

Bakken medgir at det ikke er helt lett å si ja til å stille opp i en hektisk hverdag, men hun fikk det til.

– Jeg bidrar gladelig med en time av mitt for å gjøre livet bedre for unger rundt om i verden, som ikke har det så bra, sier Bakken.

Penger fra Oslo til Rana

En av dem som ringte rundt var markedssjef Jan Gabor. Mens han ringte rundt til ulike industribedrifter, fikk han en samtale inn fra en leder i en bedrift i Oslo.

– Min kontakt der ble svært inspirert av det jeg holdt på med og imponert over dugnaden fra næringslivet til den gode saken. Spontant sa han at han ville bidra med 2.000 kroner. Dermed ga Oslo-bedriften Chr. Holtermann AS i Oslo sin skjerv til TV-aksjonen via Mo i Rana, sier Gabor.

Markedssjef Jan Gabor i MIP fikk en bedrift fra Oslo til å bidra til høyere giverbeløp i Rana.

Markedssjef Jan Gabor i MIP fikk en bedrift fra Oslo til å bidra til høyere giverbeløp i Rana. Foto:

Næringslivets støtte til TV-aksjonen

Opp gjennom årene har næringslivet i Rana bidratt med ulike summer til TV-aksjonen.

I 2013 bidro næringslivet med 328.000 kroner. Det ble da samlet inn penger til inntekt for Nasjonalforeningen for folkehelsen.

1 2014 bidro næringslivet med 297.000 kroner. Det ble da samlet inn penger til inntekt for Kirkens Nødhjelp.

1 2015 bidro næringslivet med 32.000 kroner. Det ble da samlet inn penger til inntekt for Regnskogfondet.

1 2016 bidro næringslivet med 190.000 kroner. Det ble da samlet inn penger til inntekt for Norges Røde Kors.

TV-aksjonen 2017

I år går inntektene fra TV-aksjonen til UNICEF

Slagordet for aksjonen er: "Hvert barn er en mulighet"

Bøsseaksjonen går av stabelen 22. oktober.

Pengene fra TV-aksjonen skal gi skolegang og håp til barn der krigen raser. Når barn i krig og konflikt ikke får utdaning, står et helt lands framtid på spill. I landene  i Colombia, Mali, Syria, Pakistan og Sør-Sudan skal pengene brukes.

24 millioner barn verden over får ikke skolegang på grunn av krig og konflikt.

Det er mulig å melde seg som bøssebærer og ta årets viktigste søndagstur på blimed.no

Artikkeltags