Stor demonstrasjon i Rødøy i kveld: Krever anløpet av Nordværnes tilbake

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

[Avisa Nordland] Rundt hundre store og små protesterte onsdag kveld mot at Nordværnes i Rødøy nå er kuttet som anløpssted for Nordlandsekspressen (NEX1).

Praktisk talt alle som kan krype og gå i det berørte området stilte opp for å protestere mot fylkestingets vedtak om å legge ned Nordværnes som anløpssted.

Det skjedde etter et benkeforslag, og kom som lyn fra klar himmel for befolkningen i Rødøy, og ordfører Olav Terje Hoff.

- Fylkestinget kjente ikke til konsekvensene da de fikk saken til avstemming. Dersom vi hadde visst om muligheten, ville vi beskrevet konsekvensene. Det hadde vi ikke behov for fordi Nordværnes lå inne i fylkesrådets innstilling, sier Hoff

Han håper i det lengste på å få tilbake Nordværnes som anløpssted.

Vil kjempe videre

- Dette kan vi ikke gi oss på. For konsekvensen er ei rasering av det offentlige kommunikasjonstilbudet. Vi har ikke de bussrutene vi trenger, og om tre måneder forsvinner også anløpene av hurtigbåten «Gjerøy» og «Fjordlast», sier Hoff.
 

Det skjer når kaieier Reidar Leander Jensen legger ned driften fordi lønnsomheten forsvinner med bortfallet av NEX-anløpene.

En av konsekvensene er at en stor del av befolkningen nå må kjøre til Vågaholmen for å komme seg på jobb og besøk til øyene, mens de må ta ferga inn igjen til Jektvik, milevis fra der bilen står parkert. I tillegg er det ikke kapasitet for å parkere flere biler ved kaia på Vågaholmen enn det handelssenteret der har behov for selv.

Krever anløpet tilbake

Aksjonen kom i strand på initiativ fra blant andre Rakel Elin Heen og Inger Monsen, som var positivt overrasket over oppmøtet.

Mens de sto der på kaia med vaiende fakler foran et banner der det sto «Vi trenger NEXen» begynte de yngste å rope: «Vi vil ha båten tilbake! Vi vil ha båten tilbake!»

- Oppmøtet og engasjementet blant folk viser klart og tydelig hvor viktig dette anløpsstedet er for oss og for næringslivet i området, sier Monsen.

Rammer næringslivet

Hun viser til at NEX1 vil spare inn bare rundt 10 minutter, mens folk får 40 minutter lengre reisevei hver vei. For Grovfjord Mekaniske Verksted blir det verre, med ni mil å kjøre for å hente gods på Vågaholmen. De etablerte seg her blant annet fordi NEX skulle anløpe Nordværnes - i bedriftens nabolag.

- Næringslivet skulle prioriteres høyest etter skoleskyss i det nye samferdselskartet. Det har ikke skjedd for GMV Service i Kvalvika, som nå har fått 9 mil lengre transportvei for arbeidere og gods, poengterer Monsen.

Og refererer til GMV-ledelsens signaler om å utsette de planlagte investeringene for 10-15 millioner kroner i områdets hjørnesteinsbedrift.

- Nedleggelsen av dette anløpsstedet er en katastrofe for alle som bor i dette området, som har rundt 250 innbyggere, sier Monsen.

Kunne ikke forsvare vedtaket

Avisa Nordland snakket med Solfrid Lorentsen på kaia, som kunne fortelle at hun hadde snakket med en rekke fylkestingspolitikere etter det etter hennes skjønn, fatale vedtaket i oktober.

- Ingen av dem kunne forsvare det de hadde vært med på, sier hun.

Og deler ordførerens og de andres kamp for, og håp om å få NEXen tilbake til Nordværnes.

Tror ikke på omgjøring

Samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) ønsket Nordværnes, men vil ikke argumentere for å omgjøre fylkestingets vedtak nå.

- Det må vi bare forholde oss til, sier han.

Og legger til:

- Jeg har ikke noen tro på at fylkestinget nå vil gå tilbake på et vedtak det fattet i oktober.

Artikkeltags