- Skal bli vanvittig flott

Artikkelen er over 4 år gammel

Konsernsjefen gleder seg til å gå videre med flyplassprossessen.

DEL

Konsernsjef Falk-Petersen sier at de ser fram til å bygge fremtidens lufthavn på Helgeland.

- Den skal bli vanvittig flott og en portal til Helgeland. Den skal tjene næringsliv, turister og lokalbefolkning, sier han.

Han påpeker at dagens møte ikke er en lokaliseringsdebatt.

- Det diskuterer vi ikke her i dag. Vi er her for å informere om prosessen og den videre gangen, sier han.

Store fly

Når det gjelder lengden på rullebanen er Falk-Petersen klar på dette.

- Vi vet at noen vil at vi skal bygge en kortere rullebane, men vårt hovedoppdrag går på en rullebane som skal ta ned store fly. Det er det vi jobber for, sier han.

Avinor-sjefen understreker at det ikke er fattet noe vedtak om å bygge en ny flyplass på Hauan - kun å utarbeide en konsesjonssøknad. Men som han sier:

- Man utarbeider ikke en konsesjonssøknad uten intensjon om å bygge. Vi forventer at det går den veien.

Ikke Kjærstad

Ordfører i Vefsn, Jann Arne Løvdahl reagerer på at konsernsjefen sier Kjærstad må legges ned.

- Du er bastant når du sier Kjærstad må legges ned og det virker som om du ivrer etter å bygge ny flyplass på Mo. Jeg ber Avinor ta høyde for at det finnes noen som ikke er enig i nedleggelse. Jeg håper utredningene dere skal gjøre er grundige og at dere ser på alle muligheter, sier han.

På Hauan

Falk-Petersen sier de gjerne skulle lokalisert flyplassen i midten, men at dette ikke gikk.

- Vi lette lenge etter en plass i midten, men alle vet at dette ikke gikk. Vi landet på Hauan og det er det vi jobber for. Jeg forstår at det har vært greit å ha en flyplass rett utenfor døra og at noen reagerer på at dette ikke blir å finne lenger. Når det er sagt så skal veiene utbedres og vi skal jobbe for at kollektivløsningene skal bli de aller beste. Da blir det ikke så lange avstander, sier han.

Flotte Helgeland

Konsernsjefen sier han vil promotere Helgeland og at en ny flyplass er veien å gå.

- Jeg har vært mye på Helgeland og det er en nydelig region. Jeg vil gjerne at folk skal se dette og med en ny stor flyplass vil vi kunne tilby regionen til langt flere. Jeg ser uten tvil fram til dette, sier han.

Nic Nilsen, prosjektleder for T2, Gardermoen, sier oppdraget skal forankres i Avinor, allerede neste uke.

- Jeg må først si at jeg nå er blitt Helgelandsvenn, etter å ha vært her. For en flott region dette er, sier han og fortsetter;

- Fagmiljøet, som jeg representerer, gleder oss til å sette i gang med dette prosjektet. Oppdraget skal forankres i konsernledelsen allerede neste uke der videre gang skal vedtas. Vi har allerede vært i kontakt med Luftfartstilsynet for å forberede oss for det som videre skal skje, sier Nilsen.

Til Montenegro

Ordfører i Hattfjelldal, Asgeir Almås, mener Hauan må realiseres.

- Vi i Hattfjelldal er noen raringer. Vi har to ferieleiligheter i Montenegro som våre innbyggere disponerer. De årene vi har eid disse har rundt tusen innbyggere brukt disse. Til dags dato har jeg ikke registrert at en av disse har reist fra Kjærstad. De har enten kjørt eller tatt toget til Værnes og reist derfra. Derfor må Hauan realiseres så raskt som mulig. Det som bekymrer meg er at en nedleggelse av Kjærstad vil ha innvirkning på åambulanseflyet fra Vefsn. Dette er noe vi trenger og jeg ber Avinor ta høyde for dette, sier Almås.

Skal følge med

Bjørn Larsen sier han vil følge nøye med den jobben Avinor skal gjøre.

- Det viser seg at forskningsrapporter er forskjellige på samme sak og at det kommer an på hvem som står som bestiller. Jeg skal følge nøye med den jobben Avinor skal gjøre og jeg håper det blir en åpen prosess, sier han.

Falk-Petersen sier de ikke har noe å skjule.

- Denne jobben skal gjøres skikkelig. Vi har ikke noe å skjule i denne saken.

Artikkeltags