Sparer millioner på konkurranse på banen

Av
Artikkelen er over 13 år gammel

RANA: Rana Gruber sparer millioner på ophevingen av monopolet på jernbanefrakt, etter at de forhandlet seg fram til en ny gunstig avtale for frakt av jernmalm med CargoNet.

DEL

Marginene for gruvebedriften blir hele tiden presset. Om kort tid forventer de at utgiftene til elektrisk kraft vil gjøre et solid hopp, og gi dem årlige ekstra kostnader på et sted mellom 12 til 18 millioner. For å møte den nye tiden har de satt i gang et prosjekt internt i bedriften hvor de ser på muligheten til å kutte i kostnadene på innkjøp. Bedriften handler inn varer og tjenester for et sted mellom 70 og 80 millioner kroner i året, avhengig av produksjon og aktivitet. Det største eksterne kjøpet gjør de i form av frakt av jernmalm fra siloen i Ørtfjellet til oppredningsverket i Guldsmedvika. I løpet av et år blir det kjørt rundt 700 togsett med malm. Utgiften til denne transporten har ligget på rundt 10 millioner kroner.

– Mellom 10 og 15 prosent av vårt totale innkjøpsbudsjett har gått til dette, forteller administrerende direktør Arve Lein.

Konkurranse om jobben

Etter at monopolet på skinnegangen opphørte begynte bedriften å sjekke ut hva de betalte i forhold til markedsprisen på slik frakt. I tillegg til å snakke med CargoNet, som tidligere satt med monopolet, tok de en prat med Ofotbanen AS.

– Vi lyste ikke jobben ut på et anbud, men vi snakket med disse to aktørene. I samtalene med den fikk vi kartlagt hvilke priser de kunne kjøre for. Tilbudene ble så vurdert, og det endte med at vi ble enige med CargoNet om en treårig avtale for malmfrakt, sier Lein.

Han røper av avstanden mellom de tok aktørene ikke var stor, og at avtalen er slik at bedriften står fritt til å velge ny samarbeidspartner etter avtaletiden utløper.

– For vår del hadde det da vært ønskelig at vi kunne ha snakket med enda flere aktører enn disse to, poengterer han.

Milliongevinst

Avtalen mellom Rana Gruber og CargoNet trådte i kraft 1. januar, men den er ennå ikke formelt underskrevet.

– Denne avtalen er viktig for oss i vårt arbeid med å kutte kostnader, og vi sparer mer enn en million i året, sier Lein.

Gruvedirektøren vil imidlertid ikke sette opp en sum, siden den selvsagt varierer ut ifra produksjonsvolumet og det faktum at de ikke har for vane å fortelle om en slik avtales konkrete økonomiske innhold.

– Siden vårt innkjøp av transporttjenester har vært en tung utgiftspost, må jeg understreke at den er viktig. En krone spart er en krone spart. Jo flere vi sparer jo bedre er det, sier Alf Andreas Øverli, som er prosjektleder for bedriftens omfattende kutt i kostnader på innkjøp.

Han jobber nå med gå over resten av innkjøpsavtalene, og røper at bedriften må begynne å være enda mer kyniske i forhold til priser. Tidligere har det vært slik at de har sett det som viktig å handle lokalt og støtte det lokale næringslivet. Den tiden er over.

– Vi er tvunget til å se etter de billigste alternativene som tilfredsstiller våre kvalitetsbehov, avslutter han.

Artikkeltags