Å sitte på baller er et forsøk som skal gjøre skoledagen bedre for førsteklassingene på Båsmo barneskole. Ballene er artige, men litt vanskelige å sitte på, ifølge elevene.

– Barn har et større behov for å bevege seg enn vi klarer å dekke i løpet av en skoledag, sier lærer Wenche Flakstad.

– Meningen med å sitte på baller er at elevene skal få aktiv bevegelse mens de sitter. Litt gratis aktivitet, forklarer hun.

Elevene og læreren sitter på baller i klasserommet når de snakker sammen og når elevene jobber med oppgaver.

– Fysioterapeuter har erfart at de får bedre motorikk, balanse og kjernemuskulatur når de sitter på ball. Dessuten slipper de å irritere seg over at stolen er hard å sitte på, sier Flakstad.

Hun tror dette gjør elevene mer konsentrert i skolearbeidet.

– De er seks år gamle og kan ikke konsentrere seg så lenge om gangen i utgangspunktet. Men det virker som om de konsentrerer seg bedre om det vi gjør på skolen nå. De beveger mer på seg mens de sitter i forhold til når de bruker stoler, men de er mer konsentrert enn det kan se ut som, sier Flakstad.

Lærerne styrer bruken

Forsøket med å bruke baller som stoler begynte i november etter en periode med forberedelser.

– Forslaget kom fra en forelder i klassen. Hun driver en del med idrett og hadde hørt om andre skoler der de hadde god erfaring med å sitte på ball.

Flakstad synes det gikk overraskende greit å innføre ballene som stoler.

– Jeg var litt skeptisk til det i forkant. Elevene måtte jo få testet ut hva dette var, så i starten brukte vi ballene i korte økter der fokuset var at vi satt på baller. I starten syntes de det var litt slitsomt. De brukte en del krefter bare på å sitte ordentlig, men de forsto at ballen var et redskap og ikke en leke, forteller hun.

Likevel må Flakstad og de andre lærerne holde ballkontroll på elevene.

– Det er vi lærere som bestemmer bruken av ballene og derfor fungerer det. Men de klarer jo ikke å la være å leke med dem når de får sjansen, sier hun.

Johan Petter Rade Dragic forklarer at de har noen regler som de må følge.

– Vi får ikke lov til å sprette dem, ikke kaste dem og ikke holde dem opp i lufta. For da kan vi miste dem på andre, forteller han.

Litt vanskelig

Siri Iren Kolåsæter liker å sitte på ball.

– Det er artig. Vi kan sitte i ro på dem, også kan vi humpe litt når vi vil, sier hun.

Julie Klingenberg synes det er litt vanskelig.

– Av og til faller jeg av når jeg sitter på ballen, det er litt kjedelig sier hun.

– Det hender vi har noen små uhell, men så langt er det ingen som har skadet seg. Vi lar det være valgfritt å sitte på ball slik at de som vil kan sitte på vanlig stol i stedet, forklarer Flakstad.

Moren til Siri Iren, Merete Kolåsæter, er positiv til forsøket.

– Jeg tror de får mer kontroll på kroppen. Det virker som om hun synes det er bedre enn å sitte på den harde stolen, sier hun.

Læreren ønsker at de skal fortsette med forsøket.

– Jeg synes det er morsomt at dette faktisk var mulig å gjennomføre og vi har hørt om andre skoler som også planlegger å prøve. Vårt ønske er at baller med tiden skal erstatte stoler på barnetrinnet. Vi ser en positiv effekt og vi tror det kan bli enda bedre, sier Flakstad.