Ti tonn i overlast

Øverdalsveien: Tonnasjen er her maks ti tonn. Bilen som ble stoppet hadde dette i overlast og nå venter både bot og påtale. Foto: Øyvind Bratt

Øverdalsveien: Tonnasjen er her maks ti tonn. Bilen som ble stoppet hadde dette i overlast og nå venter både bot og påtale. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 8 år gammel

Regionvegsjef Henry Nymann er oppgitt etter at en lastebil nylig ble stoppet i Dalselv med en overlast på ti tonn.

DEL

En lastebil på veg til Øverdal i Dalselv ble nylig stoppet med en last stein på planet.

Etter å ha veid doningen fant Statens vegvesen snart ut at lasten var vel i overkant av det som er lovlig. Ti tonn i overkant for å være eksakt.

– Dette er et grovt overtramp av vegtrafikkloven og noe vi ser veldig strengt på. Den bilen som ble stoppet kjørte stein langs vegen til Øverdal og det er ikke den beste vegen vi har i distriktet. Ti tonn i overlast er 40 prosent over den totale tillatte vekten og lastebilene er ikke konstruert for denne type last. Derfor anser vi denne type overlast som direkte trafikkfarlig, sier regionvegsjef Henry Nymann.

Til politiet

Grunnet overtrampets art har nå Statens vegvesen ilagt firmaet som eier bilen en klekkelig bot, men i dette spesielle tilfellet må også sjåføren svare for seg hos politiet.

– Botens størrelse regnes ut fra spesifikke kriterier og i dette tilfellet må firmaet som eier bilen ut med 20. 000 kroner for overlasten. Vi har også anmeldt sjåføren til politiet slik at de nå skal følge opp saken. Tilfeller som dette slår vi veldig hardt ned på, sier Nymann.

Skader vegen

Han ser på det som et paradoks at sjåfører som kjører langs vegene på Helgeland først klager på vegens standard for så bryte loven så grundig som i dette tilfellet.

– Når man kjører med en overlast på ti tonn så er dette ikke tilfeldig. Sjåføren i dette tilfellet vet garantert at han har for mye i last og da er det er paradoks at det samtidig klages på vegene. Alle vet at vegstandarden på enkelte veier i distriktet har en meget dårlig standard og overlaster som dette hjelper ikke på. De skader bare vegene ytterligere og det synes jeg er betenkelig. Her må det jobbes med innstillingen til den enkelte sjåfør slik at dette blir tatt opp i de respektive instanser. Jeg vil ikke ta alle over en kam her, men dette tilfellet er så alvorlig at jeg håper det blir fulgt opp, sier han.

Førerkort i fare

Politiadvokat Sølvi Elvedahl kjenner ikke denne konkrete saken, men uttaler seg på et generelt grunnlag.

– I verste fall så kan man miste tape retten til å føre motorvogn. Reglene er ganske strikse på dette området og det kommer an på hvilke forhold som er anmeldt. De 20. 000 som firmaet har fått i denne saken er nok et gebyr og kan ikke regnes som straff. Det er noe vi vil ta stilling til i den aktuelle sak. Det blir som om en vanlig person hadde kjørt for fort. Denne vil da ilegges tap av førerkort i så og så lang tid. Hvis dette forholdet havner inn under visse bestemmelser i vegtrafikkloven så kan føreren miste retten til å føre motorvogn i en tid. Hvor lang tid dette blir avhenger av saken, sier hun.

Artikkeltags