Hæhre i gang med tunnel på naboen til E6, som kanskje blir europavei

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

[AVISA NORDLAND] Torsdag åpnet statssekretær Tom Cato Karlsen i Samferdselsdepartementet anleggsarbeidene på riksvei 77 gjennom Tjernfjell. Samme dag avslørte han overfor an.no at det jobbes for at riksveien skal europavei-status, både på norsk og svensk side.

Dersom riksveien til sjuende og sist får den statusen blir den å hete E etterfulgt av tallnavn.

Men E7 er allerede opptatt. Den går mellom Pau i Frankrike og Zaragoza i Spania. Dessuten er europavei-navnene klassifisert. Dersom veien blir europavei får den trolig et to sifret nummer etter e-en, i likhet med E10 som går fra Lofoten til Luleå i Sverige. Det blir også partall, skriver Avisa Nordland.

Riksvei 95

Ifølge Tom Cato Karlsen har de svenske kommunene ved riksvei 95, fra grensen til Skellefteå, bedt den svenske ministeren om å jobbe for å få veien omklassifisert.

På norsk side ligger saken allerede i Samferdselsdepartementet.

Av en eller annen grunn så er det FN som avgjør om veien skal bli europavei. Og til sist avgjøres det i New York.

– Det er en prosess som kommer til å ta tid. Dem i FN som har med veier å gjøre, møtes bare en gang i året, forteller statssekretæren.

Åpnet

Torsdag var han altså med på åpningen av anleggsarbeidene på riksvei 77. Første hull for sprengstoffet ble blant annet boret.

– Det er et prosjekt til godt over en halv milliard kroner. Det er en kanonbra sak. Den lå i Nasjonal Transportplan i siste periode. Det ville si at den tidligste anleggsstarten var satt til 2018. Så den ble det framskyndet noe voldsomt, sier Karlsen.

Han understreker at det har vært snakket om tunnelen i flere tiår.

– Skiftende regjeringer har ikke prioritert den. Derfor er det ekstra artig at man får det til i denne omgangen og får prioritert veien, sier statssekretæren.

Foto:

Selve riksvei 77 er 34 kilometer lang og går fra E6 i Saltdal til svenskegrensa. Ei fire kilometer lang stigning forbi Tjernfjellet er svært problemfylt, spesielt vinterstid. Nå skal det bygges en 3,3 kilometer lang tunnel gjennom fjellet. I tillegg til nytt krys ved E6 og ny atkomstvei mellom ny og eksisterende riksvei 77.

– Det blir en helt annen hverdag for dem som ferdes langs veien, sier Tom Cato Karlsen.

Foto:

Onsdag ble det endelig lys i enden av tunnelen.

Artikkeltags