Gå til sidens hovedinnhold

Verst på service

Artikkelen er over 14 år gammel

Kommunene i Nordland er dårligst i Norge på service - og Lurøy er nest verst i landet.

Det er Forbrukerrådet som har gjennomført en test av servicen i norske kommuner. Og kommunene i Nordland kommer altså dårlig ut.

I testen har Forbrukerrådet lett etter 25 konkrete punkter på kommunenes hjemmesider på internett. I tillegg har de gjort fem likelydende telefonhenvendelser til hver kommune, og sendt inntil sju likelydende e-poster. Alle kommuner har fått minst fem e-poster.

På bakgrunn av dette har man regnet ut en poengscore for internett, e-post og telefon - og ut fra det igjen regnet ut en totalkarakter. Internettsidene utgjør 40 prosent av totalkarakteren, mens telefonhenvendelsene og e-postene utgjør 30 prosent hver.

Kommunene i Nordland får i gjennomsnitt 55 poeng. Dette er lavest av samtlige fylker. Bydelene i Oslo er nest sist med et gjennomsnitt på 58 poeng.

Nordlandskommunene var dårligst også i 2005, sist gang kommunal service ble testet av Forbrukerrådet.

Vefsn best - Lurøy nest verst

Best i Nordland og nest best i hele landet er Vefsn. De fikk hele 87 poeng. Vefsn svarte på alle sju e-postene og fem telefonene de fikk. I tillegg fant Forbrukerrådet informasjon om 21 av de 25 punktene de lette etter på kommunens nettsider.

Men resultatene av undersøkelsen er ikke like hyggelig for andre kommuner i fylket.

Av de ti kommunene i landet som ifølge undersøkelsen er verst på service, er fem i Nordland. To av dem er Nesna og Lurøy. Lurøy er nest verst både i fylket og på landsbasis. Kun Moskenes er verre.

Lurøy får bunnkarakter for sine nettsider, og svarte bare på tre av fem telefonhenvendelser. De slår Moskenes på at de svarer på tre av fem e-poster, mens Moskenes bare svarer på to - hvorav et av svarene karakteriseres som dårlig. Lurøy fikk 30 poeng i undersøkelsen.

Bare seks godkjente

Også Nesna får stryk for sine nettsider. Testerne fant bare 2 av de 25 punktene de lette etter informasjon om. I perioden april – juli var de innom nettsidene seks ganger, og hver gang lå meldingen "vi arbeider med nye hjemmesider" øverst på sidene. Totalt ble det 36 poeng på Nesna.

Forbrukerrådet mener at de burde få svar på minst to tredjedeler av det de i undersøkelsen lurer på. Bare seks kommuner i Nordland klarer dette kravet - Vefsn, Meløy, Alstahaug, Bø, Narvik og Træna (67 poeng).

Hemnes endte opp med 60 poeng i undersøkelsen - hele 94 poeng på telefonhenvendelsene trekker opp. Rødøy fikk 44 poeng, mens Rana fikk 63 poeng og var med det niende best i fylket.

Larvik kommer best ut på landsbasis med 88 poeng.