– En flott måte for bedriftene å profilere seg

SAMARBEIDER: Berit Skjelvik, fra Selfors ungdomsskole, Terje Ditlefsen fra FESIL Rana Metall AS og  Fritz Griegel fra Selfors ungdomsskole er alle fornøyde med å ha signert nye partnerskapsavtaler for de neste tre åra.

SAMARBEIDER: Berit Skjelvik, fra Selfors ungdomsskole, Terje Ditlefsen fra FESIL Rana Metall AS og Fritz Griegel fra Selfors ungdomsskole er alle fornøyde med å ha signert nye partnerskapsavtaler for de neste tre åra.

Artikkelen er over 3 år gammel

Ungdomsskoleelever får fortsatt en unik mulighet til å bli bedre kjent med næringslivet i regionen.

DEL

For onsdag samlet nemlig 30 rektorer, rådgivere og bedriftsrepresentanter seg for å signere partnerskapsavtaler for perioden 2014-2017. Avtalen innebærer at partene har et fast samarbeid for å gi elevene på ungdomstrinnet innsikt i jobb- og karrieremuligheter på Helgeland.        

Bedriftsbesøk        

– Både skoler og bedrifter ser fram til ny prosjektperiode med styrket samarbeid mellom skole og næringsliv, sier Marlene Jordbru, prosjektleder i Kunnskapsparken Helgeland, i ei pressemelding.         

– Målet er å gi elevene bedre grunnlag for å gjøre gode yrkes- og utdanningsvalg og en bedre forståelse av næringslivets rolle som verdiskaper, sier Jordbru.         

Begge parter forplikter seg for eksempel til å årlig gjennomføre bedriftsbesøk for alle 9.-klassingene. Hvert år besøker rundt 450 elever fra ungdomsskolene i Rana, Hemnes og Nesna sine partnerskapsbedrifter.

– Bedriftsbesøkene skal gi elevene bedre innsikt i hvordan det elevene lærer på skolen kan brukes i arbeidslivet. Dette er en flott måte for bedriftene å profilere seg i nærmiljøet og ikke minst er det viktig med tanke på framtidig rekruttering, mener hun.        

Prosjekt        

Partnerskapsavtalene er del av et større samarbeidsprosjekt som heter «Samarbeid skole & næringsliv» som ledes av Kunnskapsparken Helgeland der målet er å sikre rekruttering av framtidig arbeidskraft.        

Prosjektet består av flere tiltak på tre nivåer; grunnskole, videregående og høgskole- og universitetsnivå. De siste tre årene har 9.750 ungdommer, lærere, rådgivere og bedriftsrepresentanter deltatt på ulike tiltak.

Det er blant annet gjennomført 60 bedriftsbesøk hvor bedriftene har tatt imot omtrent 1.350 ungdomsskoleelever og over 6.500 personer fra grunnskoler i åtte kommuner, videregående skoler, høgskole og universitet har deltatt på Karrieredagen.

Bedriftsbesøk og Karrieredagen er bare to av flere spennende tiltak i prosjektet. Følgende bedrifter støtter prosjektet: Statoil, Det Norske Oljeselskap, BP Norge, Statkraft AS, Mo Industripark AS, MOMEK Group AS, Glencore Manganese Norway AS, FESIL Rana Metall AS, Rana Gruber AS, Helgeland Betong AS, Helgeland Kraft AS, Celsa Armeringsstål AS, Molab AS, Caverion AS og Nordland fylkeskommune.

Artikkeltags