Gå til sidens hovedinnhold

Opptredenene til Lothe og Talseth viser at flyplasskampen fortsatt lever i verste velgående

Det kjempes altså fortsatt med nebb og klør mot den for lengst vedtatte bygginga av ny storflyplass på Helgeland. Det legges opp til omkamp etter omkamp, og det utvises ingen som helst respekt for vedtak som er fattet, skriver sjefredaktør Marit Ulriksen i Ukeslutt.

Ukeslutt

Flyplass-prosessen går for fort. Det hevder senterpartiordfører i Alstahaug Peter Talseth.

Mye kan sies om prosessen med å få bygd Norges neste storflyplass, men at den går for fort er ikke akkurat det jeg tenker er problemet her.

Vi skriver april 2021. Ei ny stor lufthavn i Mo i Rana ble første gang lansert i mars 2007. Det oppsummerer vel i bunn og grunn tempoet i dette. Å påstå at prosessen har gått for fort, er et argument som er vanskelig å ta på alvor.

Alstahaug-ordføreren fikk komme med sine argumenter under ei høring om NTP i transport -og kommunikasjonskomiteen på Stortinget tidligere denne uka. Der brukte han av si tilmålte tid til å snakke ned storflyplassen i Mo i Rana.

Les også

Regjering, NHO, organisasjoner, kommuner og fylker sier ja, men Lothe i NHO-Luftfart sier fortsatt nei til flyplass i Rana

Mens denne holdninga og tilnærminga til utvikling på Helgeland fra Talseth med flere, er velkjent for oss som bor i denne regionen, kom den noe mer overraskende på Arbeiderpartiets Sverre Myrli. Han er stortingsrepresentant fra Akershus og sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen.

– Jeg synes det er underlig at de bruker mer krefter mot ny flyplass på Mo, enn å kjempe for egne saker. Det er underlig når man har ei høring om NTP, og sjelden kost, for å være ærlig. Ei høring om en nasjonal transportplan er stedet man løfter inn sine egne prosjekter, men de velger heller å bruke tiden for å kjempe mot flyplassen i Rana, sa Myrli til oss etter høringa.

Myrli påpekte for øvrig det åpenbare overfor Talseth under høringa.

– Hvem er det som snakker om nedleggelse av andre flyplasser? Fra forrige NTP mener jeg det var gjort klart at andre flyplasser ikke skal legges ned.

Dette er befriende tale fra Ap-representanten, som for øvrig stilte seg uforstående til det han betegner som en skarp tone også i henvendelsen fra 56 partilag sør for Korgfjellet om storflyplassen. At sentrale politikere merker seg dette er betryggende. At både budskap, form og stil virker mot sin hensikt, er det noe mer tvilsomt om avsenderne merker seg.

Les også

Stortingsrepresentant til Talseth i Alstahaug: – Hvorfor denne skarpe tonen om flyplassen i Rana?

Det kjempes altså fortsatt med nebb og klør mot den for lengst vedtatte bygginga av ny storflyplass på Helgeland. Det legges opp til omkamp etter omkamp, og det utvises ingen som helst respekt for vedtak som er fattet.

Sammenligner vi flyplassaken og sykehussaken, er det interessant at det fra sørsida av Korgfjellet kommer unisone beskyldninger mot Rana, når det herfra jobbes for at innholdet i sykehusvedtaket faktisk blir slik helseminister Bent Høie (H) har bestemt. Rana blir beskyldt for omkamp om sykehuset, noe som bare er tull. Rana respekterer det Høie har bestemt, uansett hvor mye energi det måtte legges fra sørsida i å skape et inntrykk av noe annet. De som derimot er mestre på omkamp, er de som nå kommer med sine siste krampetrekninger for å forsøke å forpurre storflyplassen. At de blir gjennomskuet i transport- og kommunikasjonskomiteen er bra.

Under NTP-høringa ble vi også vitne til ytterligere ei krampetrekning fra Torbjørn Lothe, direktør i NHO Luftfart.

– Mo-prosjektet er ikke et godt prosjekt, og det er pussig at Drevja-alternativet ikke er vurdert, var blant det som kom fra ham.

Les også

NHO Luftfart kritisk til storflyplass - igjen: – Vi skjønner at det er politisk vilje til å bygge Hauan. Men vi mener at prosjektet er dårlig

Et slikt utsagn er nesten ikke til å tro. Jo Lothe, Drevja-alternativet er vurdert. Flere ganger. Og parkert. Flere ganger.

Det skjedde senest i 2011 da Luftfartstilsynet parkerte videre framdrift for prosjektet ny flyplass i Drevjadalen. Nå er det ikke første gang Lothe kommer trekkende med Drevja, det gjorde han også i fjor, og også da var Luftfartstilsynet klinkende klar.

– Status er uendret siden 2011, både når det gjelder vær og innflygingsforhold. Både vindforhold (turbulensproblematikk), sikt og skyhøyde vil være utfordrende vurdert opp mot flysikkerhet og etablering neste generasjons lufthavn, var beskjeden fra Henning R. Tennes, seksjonssjef for flyplass og flysikring i Luftfartstilsynet.

At fylkesrådsleder Tomas Norvoll (A) i Nordland var raskt ute med å gå i rette med NHO Luftfart, skulle bare mangle. For ikke bare kritiserte NHO Luftfart den vedtatte storflyplassen i Mo i Rana, det samme gjaldt prosjektet i Bodø.

– Jeg syns jo det er rimelig spesielt at NHO Luftfart velger å spre usikkerhet i en så kritisk fase til begge prosjektene. De har tilsynelatende ingen prosjekter de ønsker i Nord-Norge, sa Norvoll til NRK.

Les også

Klar tale: – NHO, sentralt og regionalt, er for flyplass i Rana

I likhet med Norvoll sier også NHO-Nordland-direktør Daniel Bjarmann-Simonsen fra om hvor skapet står. Og har stått lenge. Han gjentar at NHO har, på øverste nivå, sagt at flyplassen både i Rana og Bodø må bygges.

Da er det i grunnen mindre interessant hva en direktør i ei underavdeling i NHO måtte mene om hypotetiske plasseringer av en parkert imaginær flyplass.

Likevel sier opptredenene både til Lothe og Talseth under NTP-høringa sitt om at kampen om storflyplassen på Helgeland fortsatt lever i beste, eller kanskje helst verste, velgående. Bråket stilner nok ikke før statsminister Erna Solberg (H) stanser det, ved å følge opp sin flyplassgaranti med ei konkret bevilgning i revidert nasjonalbudsjett. Det er like om hjørnet, og kan nesten ikke komme fort nok.

Kommentarer til denne saken