Gå til sidens hovedinnhold

Overflygning skapte utfordring, men hindret ikke unge musikere: – En absolutt magisk konsert

Artikkelen er over 1 år gammel

Mo kirkemusikkfestival åpnet med konsert for unge. Konserten var basert på en tre timers workshop lørdag morgen og resultatet ble en konsert på en time.

Kirkemusikkfestivalens toastmaster Magnhild Flått Bakkerud kunne innledningsvis informere publikum om at opprinnelig var workshopen planlagt sammen med Frode Fjellheim og hans musikere Snorre Bjerck og Ulla Pirttijärvi på Rana kulturskole. Værgudene var ikke på kirkemusikkfestivalens side da Frode Fjellheim og Snorre Bjerck fikk overflygning fredag kveld. Så Anne Guri Frøystein overtok hovedregien på workshopen og med god hjelp fra Ulla Pirttijärvi ble det gjennomført en workshop som resulterte i konsert. Dette skriver Axel Birkeland i en pressemelding på vegne av arrangørene.

– Konserten ble innledet med joiken "Storm" inspirert av været de siste dagene. En gruppe på fem unge sangere fremførte joiken på en kraftfull og fin måte. Her skinte det tydelig gjennom at ungdommen lærer fort. Så fortsatte konserten med julesangene "Let it snow" og "Én krybbe var vuggen" fremført av en fløytegruppe, ledet an av Anne Guri. Nye blåsere, i form av en klarinettgruppe, fremførte så "Pepperino" samstemt og klangfullt, melder Birkeland.

Lovende musikere

Deretter spilte to solister, Julie Laupstad (piccolo) og Astrid Aarthun (sopransaxofon). Laupstad spilte 2. sats av Vivaldis piccolo consert akkompagnert av piano mens Aarthun spilte "Visa etter Tom Erik" helt alene.

– Lekent og nydelig fremføring av begge – her har vi to lovende musikere, fastslår Birkeland.

Han skriver videre at den ene fremdragende prestasjonen avløste den andre og man kan høre at ungdommene virkelig legger sin sjel i det de fremfører. En gruppe saksofoner spilte en versjon av Eva Weel Skrams "Selmas sang" fra Snøfall. Så spilte fløytegruppen igjen to melodier "Deck the halls" og "Jinglebells".

Formiddagskonserten ble avsluttet med at samtlige deltakere deltok i en joik arrangørene har valgt å kalle "Kirkemusikkfestival-joiken".

– Fantastisk hva dere har klart å få til av konsert etter bare tre timer sammen på workshop, avsluttet Flått Bakkerud før hun delte ut ei rose til alle deltakere.

Forbildekonsert

På ettermiddagen var det forbildeskonsert med Olaf Strand på piano og fløytist Sigrid Holmstrand.

– Olaf og Sigrid leverte en absolutt magisk konsert i Mo kirke, sier Birkeland.

Les også

Forbilder har vært viktig for at Olaf (20) og Sigrid (29) skulle satse på musikken. Nå er de selv forbilder for unge musikere

Cirka 120 personer hadde funnet veien til Mo kirke i kveld for å få med seg forbildekonserten.

– Samspillet mellom de to talentfulle musikerne fremstod enestående. Og ikke bare spilte de på elitenivå, men de bandt også inn konserten med fine beskrivelse og fortellinger mellom numrene de fremførte.

Nipper til champagne

Slik beskriver Birkeland konserten i pressemeldingen:

Sigrid Holmstrand innledet programmet med å beskrive noen av kjennetegnene ved musikken de skulle fremføre. Første stykke, Sonate i e-moll, op. 9 av Leclair, fikk en franskpreget omtale av eleganse, velholdenhet med gode dufter og se for deg en som nipper til champagne. Partia nr. 2 i c-moll av Bach fikk en tyskers omtale av 'ordnung muss sein' – 100 prosent orden, litt snev av sensualitet med puffermer. Olaf kom med en utfyllende beskrivelse av tonearten c-moll. Det er en dramatisk toneart som ofte forbindes med sykdom og ulykke. Blant annet er Beethovens Skjebnesymfoni skrevet i c-moll. Det siste stykke, skrevet av Vivaldi, Piccolokonsert i C-dur, fikk en rettmessig italiensk beskrivelse i form av store følelser, hjerte i hånda og alle som har kjørt bil i Italia vil kjenne igjen hva musikken uttrykker. Imellom disse stykkene snek det seg et fløytenummer av en sørkoreansk komponist. Sigrid gjorde dette så lekent og vakkert som det lar seg fremføre og den førte i alle fall noen av publikummerne inn i en transe som man godt kunne ønske seg varte ut i de små nattetimer. Olaf sin traktering av tangentene på pianoet er bare beundringsverdig – her er det bare å bøye seg i hatten.

Vivaldis Piccolokonsert var en meget flott avslutning på konserten fra to forbilder Rana virkelig kan være stolte av. Terningkast 6.

Kommentarer til denne saken