Vi lærer oss å arrangere på topp internasjonalt nivå. Vi får internasjonal oppmerksomhet, og vi styrker vår selvtillit

Endelig: Arctic Race of Norway er i gang og sikrer landsdelen internasjonal oppmerksomhet. – Vi styrker vår selvtillit. Nord-Norge demonstrerer vilje og evne til å nå verdensklasse, skriver kronikkforfatteren. Foto: Kenneth  Haagensen husby

Endelig: Arctic Race of Norway er i gang og sikrer landsdelen internasjonal oppmerksomhet. – Vi styrker vår selvtillit. Nord-Norge demonstrerer vilje og evne til å nå verdensklasse, skriver kronikkforfatteren. Foto: Kenneth Haagensen husby

Artikkelen er over 3 år gammel

Derfor skal vi suge til oss stemningen fra folkefesten rundt Arctic Race of Norway, skriver Hanne J. Nordgaard i På en lørdag.

DEL

På en lørdagEndelig er Arctic Race of Norway i gang med sitt første besøk på Helgeland. I dag krysser verdens beste syklister mållinjen på Korgfjellet. Vi fikk i går og i dag kjenne på det fantastiske folkelivet langs løypene, og i kveld skal vi feire det hele med folkefest her i Rana sentrum.

På samme måte blir Arctic Race of Norway feiret med fest på Korgfjellet, i Bodø, i Sandessjøen og i Mosjøen. Sammenlagtvinneren i rittet blir den som sammen med sitt lag best mestrer alle de utfordringene som et sykkelritt i Nord-Norge kan gi. Den største vinneren er likevel oss; landsdelen selv. Vi lærer oss å arrangere på topp internasjonalt nivå. Vi får internasjonal oppmerksomhet, og vi styrker vår selvtillit. Nord-Norge demonstrerer vilje og evne til å nå verdensklasse.

Det umulige ble mulig

Knut-Eirik Dybdahl og Ole Skardal hadde mot til å tenke stort da de skulle ta steget videre fra sykkelfesten Tour de Andørja. De mobiliserte derfor regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Regionalt ble SpareBank 1 Nord-Norge med som partner. Det er vi stolte av.

Nasjonalt fikk de TV2 til å tro på et sykkelritt i arktisk landskap. Sammen reiste de så til Frankrike for å møte ASO - arrangøren av Tour de France og flere av de største etapperittene i Europa. De la lista høyt. De siktet mot verdensklasse, og de leverte. Arctic Race of Norway er et faktum og en suksess. Sjelden har det vært mer fortjent enn da Avisa Nordland kåret Knut-Eirik Dybdahl til årets nordlending for ett par år siden.

Læring fra kultur og idrett

SpareBank 1 Nord-Norge har det siste året, med utgangspunkt i kunnskap fra Konjunktur-barometeret, påpekt viktigheten av å endre fokus fra kretsmesterskap til verdensmesterskap. Begrunnelsen er enkel. De bærende næringene i Nord-Norge er globale. Derfor er prestasjoner i verdensklasse nødvendig for å vinne.

Min erfaring er at dette budskapet har fått stor og bred tilslutning fra både næringsliv, idrett og festivaler. Personlig har jeg fått flere titalls henvendelser fra næringslivet som forteller hvordan de gjennom samarbeid har lykkes nasjonalt og internasjonalt. Eksemplene kommer fra alle de tre nordligste fylkene, og de omfatter de fleste bransjene. Slike eksempler skal vi bruke som inspirasjon og læring.

Alle som har vært tett på å arrangere Arctic Race her på Helgeland har sett hvor avgjørende samarbeid er; samarbeid mellom kommune, næringsliv, frivillige organisasjoner, arrangører og sponsorer. Verdien av dette samarbeidet er vanskelig å tallfeste. Vi i Nord-Norge lærer oss gjennom dette arrangementet hva verdensklasse er, og hva som skal til for å nå dit. Verdien av denne læringen er uvurderlig.

Nordnorsk DNA og internasjonal kvalitet

I løpet av sommeren kan vi her på Helgeland besøke og la oss imponere av er rekke musikkfestivaler, bygdedager, fiskekonkurranser og idrettsturneringer: Trænafestivalen, Roots festivalen, Verket, NM og NorgesCup i RoadRacing, Svartisenfestivalen, Kamkakefestivalen, Kippermocupen, Båtmessa, Hemnes båt- og fjordfestival, Hemnesjazz, Galleria kunstfestival – ja, listen er nesten utømmelig! Felles for alle disse er at de mobiliserer det meste som kan krype og gå både i egen bygd og i by. Flere tiltrekker seg også besøkende sørfra og internasjonale turister. All ære til dem som står bak disse arrangementene.

Det er denne tradisjonen for å lage folkefest som blir skalert opp når vi nå gjennomfører de store internasjonale arrangementene. Det er inspirerende å se hvordan gjester fra hele kloden lar seg imponere over vår profesjonalitet, samtidig som de lar seg forføre av nordnorsk natur, folkeliv og gjestfrihet. Vi fremviser nordnorsk DNA, samtidig som vi presterer på høyt internasjonalt kvalitetsnivå.

Derfor skal vi suge til oss stemningen fra folkefesten rundt Arctic Race of Norway. Vi skal bruke den som inspirasjon og læring til å løfte vårt fokus fra kretsmesterskap til verdensklasse. Vi skal styrke vår felles identitet, og vi skal la idrett og kultur inspirere oss i næringslivet.

Lykke til med årets ritt, enten du sitter på en sykkel, står langs veien eller du byr på deg selv og din fritid som en del av arrangementsstaben eller som en av de mange frivillige.

Hanne J. Nordgaard

Konserndirektør Helgeland, Sparebank1 Nord-Norge

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags