For flyplassen har vi måttet slåss med eksterne motstandere som nå må gi seg. Vi må regne med å stå på i sykehussaken også

Framtid: Ny flyplass på Hauan er landet politisk. Starten på fremtiden for Rana er stor flyplass, fremtidsrettet skolestruktur med kvalitet, ny dypvannskai slik at vi kan ta imot større båter, nytt moderne sykehus, flere unger og fred i verden, skriver Stig Roald Frammarsvik. Bildet er fra pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana. Foto: Øyvind Bratt

Framtid: Ny flyplass på Hauan er landet politisk. Starten på fremtiden for Rana er stor flyplass, fremtidsrettet skolestruktur med kvalitet, ny dypvannskai slik at vi kan ta imot større båter, nytt moderne sykehus, flere unger og fred i verden, skriver Stig Roald Frammarsvik. Bildet er fra pressekonferanse om ny storflyplass på Hauan i Rana. Foto: Øyvind Bratt

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

PÅ EN LØRDAGDet var en gledens dag sist fredag. Ny flyplass på Hauan ble landet politisk. Jeg så for meg et regn av ideer til å skrive om hvor fantastisk dette vil bli. Men i bakrusen etter festen ble det tvert imot skrivetørke. Det var før jeg innså at det prosjektet som jeg er opptatt av og sterkt engasjert i, kunne rykke opp på første plass som det viktigste næringspolitiske prosjektet i Rana: Prosjekt for realisering av ny dypvannskai og vurdering av sammenslåing av havnevirksomhetene i Rana.

Jeg kastet derfor loss fra både Toraneskaia og Rana Industriterminal samtidig og begynte å skrive om intermodale terminaler, miljømudring, NTP og farledsutvidelse, og tenkte at jeg kanskje kunne bli havnehelt i Rana. Så innså jeg at ordbruken kom til å få kronikken til å søkke til bunns midt ut på Ranfjorden av kjedsommelighet for leserne.

Heldigvis tikket det inn to gode nyheter før jeg tryna helt. Nå var jeg kanskje på sporet av noe å skrive om. En nevø var blitt norgesmester i karate etter flere år med knallhard trening. Det gledet meg fordi denne nevøen har en spesiell plass i hjertet mitt og prestasjonen hans bekreftet at knallhard trening hadde båret frukter. Suksessen var ikke basert på flaks men et resultat av målbevisst arbeid.

Vi har likevel for få gründere, for lite risikokapital og for svak kultur for å sette seg høye mål og etablere nye arbeidsplasser

Samme dag kom nyheten om at en kollega i kontorfellesskapet der jeg jobber var gravid, så nå var antall kjente gravide i miljøet økt med 100 prosent til 2. Dette gjør meg glad fordi det fødes for lite barn, og vi har for lite netto innflytting, til at vi kan greie å opprettholde et vitalt og bærekraftig samfunn i utvikling og vekst. Jeg håper at fredagens nyhet om flyplassen bidrar til graviditeter skapt i lykkerus. Helgens lange køer på polet har kanskje redusert evnen på kort sikt, men nå er det bare å sette i gang.

Flyplassen må nok fortsatt ha første prioritet blant prosjekter i regionen. Henrik Johansen har, som nevøen min, jobbet ekstremt hardt og målrettet. Dette må begge fortsette med. Henrik for å få finansieringen på plass og nevøen min for å få svart karatebelte. Nytt sykehus og dypvannskaia kan knives om andreplassen. Rangeringen er ikke viktig.

For flyplassen har vi måttet slåss med eksterne motstandere som nå må gi seg. Vi må regne med å stå på i sykehussaken også. For dypvannskaia er det sterk lokal enighet og vi ser ikke eksterne trusler. Vi har allikevel nok å bryne oss på i prosjektet så lenge vi må ha myndighetene med på å få rydda opp i Ranfjorden, lage tilførselsveier og jernbaneterminal. Her blir det også hardt og målrettet arbeid som gjelder.

Dette gjelder på alle arenaer. Vi må bli flere mennesker, investere og skape flere nye arbeidsplasser. Vi har ventet lenge på flyplassen og den vil bidra enormt mye. Dypvannskai og evt. nytt sykehus kommer etter hvert og vil også bidra til vekst. Selv har jeg kontor i 4. etasje i C-blokka på Campus, hvor en stor del av utviklingsmiljøet i Rana sitter.

Samtidig med nyheten om flyplassen, NM-medaljen og graviditeten, kom beslutningen om skolestruktur. Jeg skal være den første til å støtte at prosessen kunne vært bedre

Jeg vil påstå det jobbes godt der. I tillegg har vi Mo Industripark og øvrig utviklingsmiljø i Rana som arbeider på bred front og med mange gode prosjekter. Vi har likevel for få gründere, for lite risikokapital og for svak kultur for å sette seg høye mål og etablere nye arbeidsplasser. Bankene og eiendomsinvestorene har gjort og gjør sin jobb med bygging av hotell og leiligheter, men vi trenger flere arbeidsplasser basert på teknologi, delingsøkonomi og fremtidens næringer.

Som en digresjon når jeg er inne på delingsøkonomi kan jeg ikke unngå å nevne at jeg håper ikke Norge gjør som Danmark og kvitter seg med Über. At drosjenæringen ikke har greid å følge med i timen og tilpasse seg utviklingen, må ikke møtes med motstrøms rammebetingelser.

Über tar i bruk en bilpark som står stille 90 prosent av tiden og er et godt miljøtiltak. I hotellbransjen ser vi at booking.com tar en stor del av verdiskapningen, fordi man ikke skjønte tidsnok at folk kom til å bestille hotellrommene sine på nett. Nå har vi airbnb som utfordrer samme bransje. Alt skal være innenfor lovens rammer, men av og til må lovverket tilpasses virkeligheten.

Nord Norge går så det suser sier statistikkene. Betyr dette at vi kan surfe på bølgen og alt vil gå bra, også i Rana? Hva bringer fremtiden oss? Bidrar Trump, Brexit og fremvoksende ultrakonservative krefter over hele verden til at vi går sikkerhetsmessige og økonomiske vanskelige tider i møte? Er det håp for at demokrati, byråkrati og treghet i systemer, vil gjøre at ingen enkeltpersoner, enkeltparti eller land kan velte en noenlunde balanse i verdenssamfunnet?

Vi har likevel for få gründere, for lite risikokapital og for svak kultur for å sette seg høye mål og etablere nye arbeidsplasser

Til tross for konflikter som har medført kompliserte flyktningestrømmer og frykt for terror, har globalisering og grensenedbygging bidratt til økt levestandard og mindre fattigdom i verden. Trumps problemer med å gjennomføre sine villeste ideer og trusler, støtter mitt synspunkt fra sist høst om at Trump vil få problemer med gjennomføringen av politikken sin. Grønn, fremtidsrettet og bærekraftig industri fortjener uansett sin plass i verden. Et håp er at økt proteksjonisme ikke skal gå ut over den ekstremt kompetente og konkurransedyktige, internasjonale industrien vi har i Rana.

Samtidig med nyheten om flyplassen, NM-medaljen og graviditeten, kom beslutningen om skolestruktur. Jeg skal være den første til å støtte at prosessen kunne vært bedre. Nå må vi allikevel vise at vi mestrer endring og ikke er spesialister på omkamp. Vi har nok av «bare vent til neste valg» både på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå for tiden. Nå behøves det ro, og i stedet for omkamp må det settes fokus på oppgavene som skal løses for å heve ranaskolene. Også her vil hardt og målrettet arbeid gi resultater på sikt. Fokus fremover må nå være arbeid med kvalitet og ikke lokalisering.

Starten på fremtiden for Rana er stor flyplass, fremtidsrettet skolestruktur med kvalitet, ny dypvannskai slik at vi kan ta imot større båter, nytt moderne sykehus, flere unger og fred i verden. God Helg og etter hvert god påske.

Stig Roald Frammarsvik

Daglig leder Steg Nor AS

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags