Pandemien har vært en påminnelse om at vi ikke kan ta de lokale bedriftene for gitt – de trenger vår støtte

DEL

Helgetanker Styre gjennom krisa og holde fast ved målene

Fra en leilighet midt i Oslo til et hus med garasje i Utskarpen. Der vi før våknet til 37-bussen og lyden av ring 3 i bakgrunnen, våkner vi nå til stillhet, snødekte fjell og frisk luft. I barnehagen drar ungene jevnlig på gårdsbesøk og tur i skogen. Vi trivdes i Oslo. Men at vi også trives her på Helgeland er det ingen tvil om. Og jammen er det ikke gå- og sykle-avstand til både butikk og barnehage her i Utskarpen også! Vi har allerede spøkt med at det dermed ikke er sikkert vi merker så stor forskjell i hverdagen.

Da jeg delte nyheten om det kommende Nordlands-eventyret med venner og kollegaer sørpå var reaksjonene nesten utelukkende positive. Noen kunne fortelle at det lenge har hatt en mer eller mindre hemmelig drøm om å flytte tilbake til landsdelen de kom fra. Det har heller ikke manglet på mer eller mindre romantiske forestillinger om landsdelen og livet her. Naturen, været, folkene. Det igjen har en bakside, fordi landsdelen kanskje blir oppfattet som eksotisk og litt fremmed. Hvor er Mo i Rana? Hvorfor dit? Er det ikke kaldt og mørkt? Noen var mer informerte enn andre – de hadde kjørt forbi Mo i Rana noen ganger og visste at det en gang i tiden lå et jernverk der. Men ble ikke jernverket nedlagt? Hva i all verden skulle jeg jobbe med der oppe? Kall det gjerne Oslo-bobla. Men jeg tør gjette på at spørsmålene ikke hadde vært veldig annerledes om vårt utgangspunkt hadde vært Bergen eller Trondheim.

Tålmodig prøvde jeg å svare ut spørsmålene fra venner og kollegaer. De siste månedene har jeg rett og slett fått god øving å være Rana-ambassadør. Jeg har etter beste evne forklart hvordan Rana har klart å bygge videre på en stolt industriarv og utvikle et fremtidsrettet næringsliv. At mange av løsningene som etterspørres for grønn omstilling allerede finnes akkurat her. Ja, at om noen kan omstilling i Norge, så er det Rana man skal lytte til. Om hvordan Nasjonalbiblioteket er verdensledende på digitalisering av kulturarv, og industriparken i front på sirkulærøkonomi. Og ikke minst et kulturliv i full blomst. Festivaler som Hemnesjazz, Trænafestivalen, Verket og Vinterlysfestivalen er med på å løfte regionen. Det er flust med matopplevelser i fantastiske omgivelser. I ren entusiasme har vi opp gjennom årene aktivt vervet gjester til alt fra Træna og Lovund til Utskarpen og Rabothytta.

Da jeg søkte på jobben som daglig leder for Ranaregionens Næringsforening var det enda mulig å håndhilse, reise til utlandet og klemme venner og familie. På noen få måneder ble hverdagen snudd på hodet. Det unormale har nå blitt normalt. Vi har blitt vant med å holde avstand, videomøter, kohorter i barnehagen og hyppig håndvask.

Men for mange bedrifter holder det ikke å overholde retningslinjer for smittevern. Den pågående pandemien truer bedrifter over hele landet, også i Ranaregionen. Ansatte er permitterte, tallene er røde og bestillingsbøkene tomme. Det er grunn til å frykte at mange ser at det blir umulig å drive videre. Mange har ikke bare mistet inntekt, men også sitt livsverk, sin gründerdrøm og trygghet i hverdagen. Mange lever i usikkerhet om hva fremtiden vil bringe. Næringsforeningen aller viktigste oppgave nå er å stå på for å støtte våre medlemsbedrifter gjennom krisen. For uten alle de fantastiske menneskene som står på hver eneste dag for å skape og bidra til samfunnet, går vi alle tunge tider i møte.

Vi kan håpe på det beste – men vi må planlegge for at pandemien kan vedvare. Selv om samfunnet gradvis har åpnet opp, er ikke faren over. Vern om liv og helse må alltid prioriteres først. Nært samarbeid mellom helsefaglige myndigheter og næringsliv blir viktig i tiden framover. Samtidig må vi se framover og planlegge for tiden som skal komme. Alt vil bli bra igjen. Det er jeg helt sikker på.

Vi må derfor klare kunststykket å både styre trygt gjennom en alvorlig krise, samtidig som vi holder fast på langsiktige mål. Arbeidet med å utvikle Mo i Rana som en attraktiv og bærekraftig by er minst like viktig nå som før pandemien inntraff.

Vi lever i en tid med flere alvorlige, pågående kriser. Samtidig som vi står midt i en global pandemi haster det å få løst klimakrisen. Næringslivet i Rana jobber hver dag med det grønne skiftet i praksis. For at regionen skal fortsette å utvikle seg som en drivkraft for grønn omstilling må næringslivet komme seg helskinnet gjennom pandemien. Dette er ikke bare fraser, men en konkret og viktig strategi som sikrer verdiskaping og arbeidsplasser for framtida.

Snart skal vi inn i en annerledes sommertid. Ifølge Virke planlegger 9 av 10 nordmenn Norgesferie i år. Flere besøkende er en fantastisk mulighet, men byr også på utfordringer vi ikke har vært borte i tidligere. Er vi godt nok forberedt? Det blir viktig i tiden framover å sikre at reiseliv, service og handel har nødvendig informasjon og ressurser for å sikre at turisme skjer på en trygg måte. Og for Ranaregionen er dette også en mulighet til å vise seg fram fra sine beste sider!

Pandemien har vært en påminnelse om at vi ikke kan ta de lokale bedriftene for gitt – de trenger vår støtte. I fjor lanserte Rana Blad og Rana Næringsforening sammen kampanjen «Handle lokalt». Dette budskapet er mer aktuelt enn noen gang. Lokalt næringsliv er ikke bare arbeidsplasser. Det er også møteplasser. Lokalt næringsliv er lim i samfunnet. Næringsforeningen skal bistå i å få ut informasjon om hvordan folk kan støtte opp om lokalt næringsliv på en trygg måte i tiden framover.

Det er nettopp i en krisetid store prosjekter bør settes i gang. Det er tre år siden det første spadetaket ble tatt for en ny flyplass. Vi har ventet lenge nok. En ny batterifabrikk vil være et industrieventyr av historiske proporsjoner, og gi store positive ringvirkninger for regionen.

Når det røyner på må vi stå sammen og støtte hverandre. Jeg vil fortsette det gode arbeidet som har blitt satt i gang for å støtte næringslivet i en svært krevende tid. Jeg har en bratt læringskurve foran meg, og gleder meg til å bli bedre kjent med hele næringslivet i Ranaregionen. Og ikke minst fortsette å dele det glade budskap om alle mulighetene denne vakre regionen har å by.

Ingvild Skogvold,
Leder for Ranaregionen Næringsforening

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken