Priskrigen tilspisser seg: Kutter prisene på påskefavorittter

TILBUD: Disse varene blir billigere i dag. Foto: Halvor Ripegutu

TILBUD: Disse varene blir billigere i dag. Foto: Halvor Ripegutu

Av

Påskegg, Twist, lammelår og egg er blant flere hundre varene som faller i pris: - Lokkevarer, sier professor.

DEL

(NETTAVISEN): Kiwi ypper til videre priskrig ved å kutte prisen på flere hundre varer, inkludert en rekke påskevarer mandag, med opp til 43 prosent.

- Vi kutte prisene på mange varer som folk vil ha til påske, som lammelår, egg, appelsinbrus og marsipan, sier Kiwis kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin til Nettavisen.

Kuttene kommer på toppene av de som ble gjort i forrige uke på blant annet Kvikk Lunsj, Solo og appelsiner.

- Vi kutter også prisene på gule ting, som gul ertesuppe og andre appelsinbruser enn Solo, samt kjeks og andre ting , sier Arvin.

Disse prisene er redusert

VarerUtprisNy pris%-Endring
Freia Twist 330g57,449,913
Nidar Påskefavoritter64,449,923
Brynhild Påskemix34,826,923
Tine Gräddost49,539,919
Nidar Kolibriegg23,919,917
Lammelår frossent pr kilo84,958,931
Toro original tomatsuppe16,910,936
Toro gul ertesuppe21,813,936
Prior solegg 6pk24,219,918
Sætre bokstavkjeks 175g33,418,943
Cirkel filtermalt kaffe 250 g19,917,910
First Price appelsinbrus m/sukker 1,5l1714,912
First Price appelsinbrus u/sukker 1,5l17,413,920
Eldorado Tropisk Juice 1,5l26,518,929
Eldorado EpleJuice 1,5l22,918,917
Eldorado appelsinjuice 1,5l22,918,917
Eldorado frokostjuice 1,5l22,318,915

Viktig påske

Priskuttene inkluderer en rekke søtsaker, inkludert Twist, Nidar påskefavoritter, Brynild påskemix og Nidar kolibriegg. Hun mener imidlertid ikke kuttene som kommer kan sammenliknes med kuttene på smågodt for noe år siden. Da falt prisene helt ned til 29 kroner kiloen.

- Også i år fokuserer mest på appelsiner og sunt smågodt (snacks av frukt og grønt solgt i løsvekst, red.anm) i år. Samtidig bør folk få lov til å kose seg litt med et kolibriegg i påsken, sier Arvin.

Hun understreker at påsken er viktig for Kiwi.

- Vi har mange butikker på typiske påskedestinasjoner, både på fjellet og ved sjøen. Det er 28 butikker som hadde uken før påske eller påskeuken som høyeste salgsuke i 2018. Kiwi Hemsedal har rekorden, med en omsetning på over 6,8 millioner kroner i påskeuken i fjor, sier hun.

Harald Kristiansen, kommunikasjonsjef i Coop, sier at også de har kuttet prisene på morgenkvisten mandag, og vil kutte for å matche Kiwi der det trengs.

Vi kutter også prisene på mandag og igjen tyder det på at Kiwi har et behov for å vise seg frem. Extra følger med Kiwi der vi ikke allerede er billigste. Kundene skal være trygge på at de får minst like lav pris hos oss, sier Kristiansen til Nettavisen.

Tøff konkurranse

Professor Tor W. Andreassen ved NHH sier at slike priskriger er en måte å vise at man er billig på.

- Kjedene håper at de taper på lavere priser, tar de igjen på økt volum, altså at man handler mer av vare på tilbud, men også andre varer. Når du er i butikken for å plukke med deg tilbudsvarene, så tar du gjerne med deg andre varer også. Ved siden av det vet kjedene at det gjennomføres pristester på denne tiden og dermed er det ekstra viktig å ha lavere priser, sier Andreassen til Nettavisen.

Han sier at det er tøff konkurranse om å være billigst eller i det min ste fremstå som det.

- Før var Rema 1000 alltid sett på som den billigste kjeden. Nå er det mer kamp om ha denne posisjonen, mellom Rema, Kiwi og Extra. Kiwi gjentar dermed slagord som «Vi gir oss aldri på pris» nettopp for å gi et inntrykk av det er de som er billigst, sier Andreassen.

Kritisk til billig snop

Kjedene ønsker å fremstå som sunne, og for å bidra til å bedre folkehelsen. Han mener dermed det stemmer dårlig med at de samtidig har tilbud på godteri.

- Påskeeggene skal fylles og da bruker kjedene godteri som lokkevarer, selv om det går ut over helsen og undergraver slagord som «sunnhet til folket», sier Andreassen.

Arvin i Kiwi understreker at selv om de har kuttet prisen på endel sukkerholdige varer, er hovedvakten på sunnere varer, som appelsiner. Andreassen synes det er interessant.

- Det er en måte å imøtegå den kritikken som kjedene har fått på dette området den siste tiden, men samtidig blir det litt som å ha tilbud på fisk før jul. Det er ikke først og fremst det folk vil ha, sier han.

Artikkeltags