Gå til sidens hovedinnhold

Rana Blad gjør det igjen - deler ut 300.000 kroner til lokale lag og organisasjoner: – Her er det bare å søke

Det er meldinga fra Marit Ulriksen, sjefredaktør i Rana Blad.

– Dette er skikkelig gøy, og i år som i fjor er dette noe vi virkelig gleder oss over, sier hun om at Rana Blad og Amedia igjen drysser penger ut over lokale lag, foreninger og organisasjoner.

Styrker tette bånd

I potten ligger hele 300.000 kroner som Rana Blad vil bidra med for å styrke allerede tette bånd mellom mediehuset og lokalsamfunnene det dekker.

– Som en viktig samfunnsinstitusjon betyr det mye for oss å bidra til skape gode lokalsamfunn. Vi ønsker å speile og utvikle lokal kultur og identitet, og å være en viktig og positiv kraft i utviklinga av det som skjer i vårt område, sier Ulriksen.

– Derfor gjentar vi fjorårets tiltak der mange søkte om midler fra denne støtteordningen. Med den situasjonen vi har hatt det siste året, oppleves det som ekstra meningsfullt å kunne bidra med støtte til aktiviteter for barn og unge, sier hun.

Viktig verdi

– Journalistikken og samfunnsoppdraget er vår forretningsidé, påpeker nyhetsredaktør Kenneth J. Gabrielsen.

– Det betyr at vi gjennom løpende nyhetsrapportering og dybdejournalistikk gir folk kunnskap og innsikt, gir dem mulighet til å følge det som skjer i og rundt seg, til å delta i debatten, og engasjere seg i sitt nærmiljø. Stadig flere oppdager verdien av journalistikken. Gjennom å tegne seg som abonnenter er de med på å bygge Rana Blad sterkere og å gjøre vår evne til å utføre samfunnsoppdraget vårt enda bedre. Det er vi takknemlige for, sier Gabrielsen.

76 aviser, 25 millioner

– Pengestøtten fra Rana Blad inngår i ei ordning som omfatter 76 aviser eid av Amedia-konsernet. Til sammen skal det deles ut 25 millioner kroner i støtte til åpne aktivitets- og fritidstilbud og annen ideell virksomhet i regi av lokale lag og foreninger i de kommunene som vi dekker, sier administrerende direktør Rigmor Nygård Hansen.

Utdelinga skjer i samarbeid med Sparebankstiftelsen DNB, som for fem år siden kjøpte Amedia og opprettet Amediastiftelsen for å ivareta eierskapet. Utlysninga av 25 millioner kroner i støtte skjer i tråd med formålet til Amediastiftelsen: «Eie norske aviser og tilknyttet virksomhet. Virksomhet som eies skal drives på forretningsmessig grunnlag. Stiftelsen kan bruke av sitt overskudd til å gi bidrag til allmennyttige formål»

Her går du inn for å søke.

Disse fikk støtte fra Rana Blad under fjorårets gavetildeling:

Plurdalen Ungdomslag (3.000 kroner), Polarsirkelen Kampsportklubb (10.000 kroner), Mo Orienteringsklubb 10.000 kroner), Lekestubben Velforening (15.000 kroner), Bossmo & Ytteren IL (15.000 kroner), Skistuas Venner (15.000 kroner), Rana Svømmeklubb (17.000 kroner), Nesna Skytterlag (20.000 kroner), Selfors Ungdomslag (20.000 kroner), Bossmo og Ytteren IL (25.000 kroner), Rana Fotballklubb (50.000 kroner), Korgen Idrettslag (50.000 kroner) og Storforshei IF (50.000 kroner).

Fakta

Rana Blad deler ut 300.000 kroner, som lokale lag, foreninger og organisasjoner kan søke på.

Søknadsfristen er 4. mai.

Deretter skal en lokal jury, bestemme hvilke tiltak som skal tildeles midler.

Offentliggjøringen skjer 1. juni.

Søknader kan bare leveres gjennom denne søknadsportalen: https://soknad.sparebankstiftelsen.no/amedia

Kommentarer til denne saken