– Jeg er ikke overrasket. Situasjonen vår i dag er en helt annen enn den var i februar

SKAL SNU UTVIKLINGEN: Sjefredaktør Tore Bratt i Rana Blad har som mål å snu utviklingen på lesertallene. Allerede har Rana Blad en økning i antall nye abonnenter målt mot forrige år.

SKAL SNU UTVIKLINGEN: Sjefredaktør Tore Bratt i Rana Blad har som mål å snu utviklingen på lesertallene. Allerede har Rana Blad en økning i antall nye abonnenter målt mot forrige år.

Artikkelen er over 5 år gammel

Nye lesertall fra MBL viser ventet nedgang.

DEL

De første lesertallene etter lanseringen av aID viser som ventet en liten nedgang.

Årets offisielle måling av lesertallene fra MBL (Mediebedriftenes Landsforening) viser at Rana Blad nå har et totalt lesertall på 26.000 fordelt på plattformene papiravis, nettavis og mobilutgave. Det er en nedgang på 1000 fra fjorårets MBL-måling. Likevel sier sjefredaktør Tore Bratt seg fornøyd, spesielt med tanke på at måling ble utført kort tid etter lanseringen av aID.

– Vi går ned 1000 lesere samlet. Det er jeg fornøyd med all den tid vi har innført betalingsløsning på de digitale plattformene, innført aID og er tydelig på at vi er ferdig med gratis, sier Bratt, og fortsetter:

– Målingen som MBL bygger på ble gjort 10 dager etter at vi gikk på lufta med aID, PLUSS og betalingsløsning. Slik sett er jeg ikke overrasket. Situasjonen vår i dag er en helt annen enn den var i februar, der vi nå nærmer oss 8.300 aID-brukere. Da vi startet i februar hadde vi i underkant av 2000.

Nedgang på papir

På målingen er det papiravisen som opplever størst fall. Dette er heller ikke overraskende med tanke på antallet daglige lesere av eAvisen har økt betraktelig siden lanseringen av aID 5. februar. I snitt hadde Rana Blad over 2.600 innloggede eAvis-lesere daglig i august. Antallet rene digitale abonnenter har også økt betraktelig siden lanseringen av aID.

Sjefredaktør Tore Bratt mener det skyldes at leserne har tatt innover seg at det også for Rana Blad er nye tider i mediebransjen.

– Verken Rana Blad eller andre mediehus har gitt bort papiravisa si gratis siden oppstarten for over 110 år siden. Innholdet vi lager må vi ta betalt for, og journalistikk koster. Rana Blad er i god utvikling og lager et produkt som vi opplever lesere og annonsører vil ha i stor grad.

Skal snu utviklingen

Fallet i antall abonnenter som har preget avisene i Norge de siste årene ser nå ut til å ha flatet ut for Rana Blad. Hittil i år har man en økning i antall nye abonnenter målt mot fjoråret. Bratt er tydelig på at målet for fremtiden er å fortsette økningen samt nå ut til enda flere.

– Målet nå er å snu utviklingen, og fange nye leser- og brukergrupper. For å få til det satser på nye områder redaksjonelt og på nye produkter kommersielt. Så det vil komme mye nytt og spennende fra oss i tiden som ligger foran oss som vi tror vil løfte oss opp mot gamle papirhøyder når det kommer til lesertall.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken