– Senk heller kravene og tenk langsiktig, slik at det kan bli en del av din livsstil

Daglig leder ved Stamina på Mo, Lisbeth Johnsen. Foto: Ann Kristin Kjærnli Hanssen

Daglig leder ved Stamina på Mo, Lisbeth Johnsen. Foto: Ann Kristin Kjærnli Hanssen

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Sportslig leder ved Stamina, Lisbeth Johnsen, har det travelt i januar.

- Hvor travelt er det på en skala fra en til ti?

- Det varierer litt. Kveldene og mandagene er mest hektiske, samt de tidspunktene der det er mange timer som går og mange som skal inn og ut. I det største rushet har vi ekstra folk på mandager.

- Hvor lenge varer rushet vanligvis?

- Det har variert fra år til år. Som regel er januar mest hektisk, så dabber det gradvis av. Etter hvert kommer påsken, da er sola kommet og folk vil ut.

- Hva er folk mest opptatt av å trene?

- Styrke er blitt veldig populært, det er jo også en generell trend. På gruppetreningene er det slyngetrening og yoga. Men dette er også timer som har få plasser, slik at det er fullbooket med en gang.

- Er det ikke litt trist å se at så mange begynner og slutter hvert år?

- Jo, det er jo klart. Vi ønsker jo at folk skal være i aktivitet hele året. Vi skulle gjerne visst hvordan vi kan nå ut til alle.

- Hva skal til for å lykkes dersom du skal bli sprekere?

- Ikke gap for høyt. Mange blir så ivrige og trener hver dag. Da kan du rett og slett gå lei. Det viktigste er å finne en aktivitetsform du liker. Senk heller kravene og tenk langsiktig, slik at det kan bli en del av din livsstil. Hvis du ikke har trent før og begynner veldig hardt er det også en fare for overbelastning.

- Opplever du at det er mye kroppsfokus?

- Jeg har i hvert fall ikke inntrykk av det blant dem som deltar på saltimene, der er fleste opptatt av helse og sin egen form.

- Hva slags bakgrunn har du?

- Jeg har alltid drevet med idrett og har vel prøvd det meste, som håndball, fotball, volleyball, skiskyting, og svømming. Jeg gikk skigymnas på Meråker og tok grunnfag idrett på Nesna. Jeg er utdannet ergoterapeut og begynte her i 2004 som instruktør.

- Hvor mye trener du nå?

- Det blir fem-seks dager i uken med timer på Stamina. Jeg får litt egentrening gjennom instruktørtimene, ellers går jeg litt på ski og trener styrke, i tillegg til at jeg må øve inn de programmene jeg har.

- Hva synes du er morsomst å trene?

- Innendørs er jeg nok mest glad i styrke, jeg er litt for dårlig på kondisjon. Men jeg har en kortsykkeltime i uka, så prøver jeg å trene litt intervall og å gå litt på skli nå om vinteren. Jeg prøver å være allsidig.

- Blir du aldri lei?

- Det er klart at i perioder er også jeg lei, men ikke så lei at jeg lar være å trene. Det blir jo en livsstil. Jeg trener fem-seks ganger i uka og av og til to økter per dag, men det hender jo at det bare blir et par-tre ganger i uka.

- Hender det at også du har en liten sofa- og sjokoladeglipp?

- Jo jo, jeg er egentlig ganske lat. Jeg har og utskeielser i helgene, da jeg kan ligge på sofaen og spise sjokolade. Jeg prøver å holde meg i ukedagene, men jeg sier jo ikke nei til et kakestykke. Man må prøve å finne den gylne middelvei.

Artikkeltags