Det jukses på elevundersøkelser om mobbing ifølge elevene selv

Engasjerte: Hanna Åkenes Anderson (t.v.), Hanna Lindegaard, Peggy Søvik, Roar Åsland, Jørn Håkon Halmøy, Marte Hultgreen og Laila Gaup Remmen utgjorde debattpanelet på biblioteket. Foto: Kenneth H. Husby

Engasjerte: Hanna Åkenes Anderson (t.v.), Hanna Lindegaard, Peggy Søvik, Roar Åsland, Jørn Håkon Halmøy, Marte Hultgreen og Laila Gaup Remmen utgjorde debattpanelet på biblioteket. Foto: Kenneth H. Husby

Artikkelen er over 4 år gammel

- Det har vært episoder der elever har utnyttet anonymiteten og svart feil for å være morsomme.

DEL

Biblioteket i Mo sentrum inviterte igjen til debatt, og flere engasjerte sjeler møtte opp for å diskutere mobbing, spesielt innenfor skole og blant unge.

Det ble tidlig i debatten snakk om undersøkelser som gjøres på skoler i forhold til mobbing, der skolesjef Jørn Håkon Halmøy tok ordet.

- Den største elevundersøkelsen vi gjennomfører viser at det er mindre mobbing nå enn det har vært tidligere. Vi ser at de viser at det er mer ro og læring i skolen, sa han.

Tror ikke på undersøkelsen

Det tok ikke lang tid før det ble rettet kritikk mot disse undersøkelsene, der det påstås at elever i ung alder ikke forstår at undersøkelsene er anonyme, og derfor svarer uærlig. Også på ungdomsskolenivå jukses det på undersøkelsene bekreftet elevrepresentant fra Mo ungdomsskole, Hanna Lindegaard.

- Det har vært episoder der elever har utnyttet anonymiteten og svart feil for å være morsomme, og det synes jeg er veldig trist.

Videre ble det diskutert rundt det å komme tettere på mobbingen for å kunne oppdage den.

- Vi har lite om mobbing på skolen, men samtidig vet jeg at det jobbes mot det. Jeg ønsker at blant annet lærere må prøve å være litt oppmerksomme for å oppdage de små og lite synlige situasjonene som oppstår. Og så er det viktig at de tar det hvis de ser det, og prater med de involverte om det, fortalte Hanna Åkenes Anderson, elevrepresentant for Båsmo ungdomsskole.

Foreldrerepresentant Laila Gaup Remmen trakk også fram dette med kommunikasjon som et viktig element i kampen mot mobbing.

Engasjement

- Det er viktig at vi voksne også engasjerer oss, spesielt utenfor skolen med aktiviteter som på en eller annen måte kan skape noe godt. Det vil også si at vi foreldre må bli kjent med hverandre, slik at vi kan snakke om det, påpekte hun og mottok støtte fra Peggy Søvik som er engasjert i Mot Mobbing.

I løpet av den halvannen time lange debatten, fortalte Åkenes Anderson også at det går utover det som gjøres på skolebenken om det går for langt.

- Du går hele tiden og føler deg dårlig, og klarer ikke å gjøre det godt på skolen. Jeg synes at lærere kanskje kan gjøre litt mer for å se hva som faktisk kan ligge bak, og ikke være redde for å spørre, sa hun.

Artikkeltags