Etter to år med pandemi og minimal reiseaktivitet mellom Norge og Sverige, har markedsavdelingen i Rana Blad børstet støvet av reiselivsmagasinet Blå Vegen. Pandemien førte til at magasinet gikk inn en dvale. Plutselig var den normale kontakten over grensen borte. Da var det heller ikke behov for et magasin for å lokke svenske turister til Norge og norske turister til Sverige.

– Vi har hatt folk innom oss, som har savnet Blå Vegen. Nå vil magasinet oppstå i en ny form og få en spennende ny digital plattform. Det får et helt nytt uttrykk, sier administrerende direktør Rigmor Nygård Hansen.

Jobbet lenge med design

Hansen erkjenner at det grafiske uttrykket før pandemien bar preg av litt stagnasjon. Foran revitaliseringen har markedsavdelingen til Rana Blad jobbet med å gi det et helt nytt utseende.

– Vi har investert mye i dette. Folk og kundene vil merke det, sier Hansen.

Tidligere har Blå Vegen-avisa vært en papirversjon, som også har vært tilgjengelig som en PDF-utgave på nettet. Det nye er at det blir laget en egen portal til avisa Blå vegen, som er tilgjengelig for både nordmenn og svensker. I tillegg blir det en papirutgave, som distribueres til alle husstander på Nord-Helgeland.

– Den skal også selvsagt legges ut på bensinstasjoner, turistkontorer og møteplasser for folk på både norsk og svensk side av grensen. Her handler det om å fortelle svensker om mulighetene for opplevelser i Norge og motsatt. Den skal også bidra til å gi lokalmiljøet mer kunnskap om hva som finnes i eget område, sier Hansen.

Hun håper næringslivet langs den blå veien vil sette pris på magasinets nye stil og muligheten til å profilere sine produkter eller sin bedrift mot et rekordstort publikum i to land.

– På den måten får vi vist fram mye av alt det spennende som finnes langs Blå vegen. Digitalt vil artiklene ligger tilgjengelige for alle hele tiden, sier Hansen.

Vil dele campinggleden

Medierådgiver Thomas Bustnes i Rana Blads markedsavdeling forteller at han som barn vokste opp med mange gode ferieopplevelser i Sverige. Blant annet under campingturer til Lycksele.

Nå har er han klar for å dele gode campingopplevelser med sine egne barn.

– De siste årene har pandemien stoppet oss, men jeg er klar til å ta med mine sønner Alfred og Herman på tur. Jeg vil gi dem de samme gode opplevelsene langs Blå Vegen, som jeg fikk i barndommen. Det er morsomt å jobbe med dette produktet, sier han.

Innholdsprodusent og skribent Randi Melinda Urskog har skrevet artikler for Blå Vegen-magasinet helt siden 2009. I årets utgave har hun hovedansvaret for alt av tekster.

Lang historie

Den første utgaven av magasinet Blå Vegen kom ut 29. juni i 1968. Siden har det kommet ut hvert år, med unntak av pandemiårene. En av ildsjelene for magasinet er den tidligere reklamekonsulenten Olav Martin Olsen, som nå er pensjonist.

– I arbeidet med revitaliseringen har han på nytt bidratt, sier administrerende direktør Hansen.

Hun synes det er kjekt å benytte seg av en pensjonist med mye god kompetanse til å lage et så godt produkt som overhodet mulig.

– Magasinet tar for seg som finnes av muligheter innenfor reiselivs- og opplevelser mellom Bottenviken og kysten av Helgeland. Vi ønsker også å få gode tips om hyggelige ting vi kan skrive om, sier Rigmor Nygård Hansen.

Tanken med magasinet Blå Vegen er å skape stemning, lokke fram nostalgi, skape inspirasjon og gi folk lyst til å besøke hverandre.

– Nå har vi lov til å klemme svensker og svenskene har lov til å klemme oss nordmenn, sier hun, som forteller at årets utgave er på gata 22. juni.