– Det var ikke strødd, i det hele tatt, og jeg mener dette ikke er holdbart. Jeg har aldri opplevd dårligere vedlikehold over Bustneslia

Sjåfør for Tonnesbilene, Roy Krokmo sklei i grøfta. - Det var ikke strødd, i det hele tatt, og jeg mener dette ikke er holdbart. Jeg har aldri opplevd dårligere vedlikehold over Bustneslia, og jeg kjører her fire ganger i uka, hver eneste uke.

Sjåfør for Tonnesbilene, Roy Krokmo sklei i grøfta. - Det var ikke strødd, i det hele tatt, og jeg mener dette ikke er holdbart. Jeg har aldri opplevd dårligere vedlikehold over Bustneslia, og jeg kjører her fire ganger i uka, hver eneste uke. Foto:

Roy kjører over Bustneslia fire ganger i uka, men onsdag gikk det galt. Nå innrømmer Mesta at det var for dårlig strødd.

DEL

Roy Krokmo er sjåfør for Tonnesbilan og veien over Bustneslia er en del av hverdagen. Fire ganger per uke kjører han vogntog fram og tilbake, sommer som vinter. Det har hele tiden gått bra, men onsdag havnet han av veien, og måtte berges. Bilen til Krokmo var en av to store kjøretøy som gjorde at fv12 over Bustneslia ble stengt store deler av dagen.

– Da jeg skled av veien var det fire personbiler som sto fast og en dame i bil kom snurrende ned mot meg, før bilen hennes ble stående mot fronten min. Det var ikke strødd, i det hele tatt, og jeg mener dette ikke er holdbart. Jeg har aldri opplevd dårligere vedlikehold over Bustneslia, og jeg kjører her fire ganger i uka, hver eneste uke, sier Krokmo.

Stengt i flere timer

Mens Krokmo og hans tunge bil skled mot fjellveggen, og ble stående der, havnet et annet vogntog på utenfor veien på andre siden, og bare hjulene holdt den igjen fra å rase videre nedover ura. Innsatsleder for politiet, Trond Martinussen, sier begge bilene var norske, og godt skodd.

– Det var skikkelig feste på stedet, helt til de kom midt oppe i bakken. Der var det plutselig utrolig glatt, men begge bilene var skodd for norske forhold, men det var ikke strødd på stedet. Den ene bilen ble hengende over ura og å berge denne tar fem-seks timer. Det må kranbil til, sa Martinussen.

Skodd for vinter

Roy Krokmo mener også at bilen han kjørte var skodd etter forholdene, men allikevel haglet det ukvemsord fra bilister på stedet.

– Dette har noe med vedlikehold å gjøre. At det ikke strøs på denne strekningen er slett, for å si det mildt. Det sto biler både her og der og jeg skled av veien på stedet. Mange bilister tror de vet hvordan en tungbil skal kjøres, men har ikke peiling.

Det hindrer dem ikke fra å slenge fra seg det ene og det andre mens vi prøver det vi kan for å komme oss løs. Det skjedde i Bustneslia og det er ikke særlig artig, men jeg overlever. Jeg vet at jeg var skodd godt nok, sier han.

En annen vogntogsjåfør ringte Vegtrafikksentralen for å melde fra om forholdene. 40 minutter senere kom en bil fra Mesta, for å måle friksjonen.

– Vi ville jo at folk skulle komme seg videre og ba om en strøbil fordi det var veldig glatt. At de da sender en bil for å måle friksjonen, som om de ikke tror på oss, er helt bak mål. Det tok over en time til før strøbilen kom, men det er jo alt for seint. Skaden var skjedd, for lenge siden. Dette hadde kunnet vært unngått hvis området var strødd godt nok, sier Roy Krokmo.

Laksenæringen raser

Bjørn Olvik, salgssjef i Nova Sea, organiserer laksetransport med vogntog over Bustneslia hver dag. Han er rystet over at det ikke skjer noe med vedlikeholdet og kaller det respektløst.

– Det er satt høyere krav til vedlikehold av Bustneslia, men de som har ansvaret følger ikke dette godt nok opp og dermed skjer det som nå skjer, igjen og igjen. Det er respektløst over for dem som bruker veien hver dag, og for oss som næringslivsaktører som søker forutsigbarhet.

Det er også respektløst over for dem som kjører vogntogene og dermed risikerer livet sitt på veien som ikke vedlikeholdes godt nok. Jeg skulle likt og sett hvordan de som bestemmer hadde likt å kjøre en bil, ned og opp Bustneslia, med 50 tonn på hengeren. Jeg tror ikke de hadde vært så høye i hatten da, sier Olvik.

Vil ha tunnel

For Olvik er det bare en løsning som er god nok, og det er tunnel.

– Det er jo det vi har jobbet for i alle år og nå ser det ut til at det skjer noe, men det tar tid. Til den står ferdig må både bilister og ansvarshavende være aktsomme. Vi vet at det vil ta mange år før det kommer tunnel, og det forstår vi, men det må da være mulig å vedlikeholde veien på en bedre måte enn slik det er nå.

Det er kostbart, med forsinkelser og materielle skader, men det er også livsfarlig, og slik skal det ikke være i Norge i 2018, sier Bjørn Olvik ved Nova Sea.

Artikkeltags