Vi har løsningen, og trenger grønt lys nå, for å mobilisere markedet til konkurranse om bygging av stor flyplass for vår region

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

KronikkDet er 18 måneder siden flertallet på Stortinget skapte begeistring ved å kunngjøre beslutningen om bygging av stor flyplass på Helgeland.

Kenneth Svendsen og Jonny Finstad presenterte enigheten mellom Frp, H, V og KrF om oppstart med lokale midler raskest mulig i første periode. I NTP åpnet også et bredt flertall for nye modeller for finansiering, utbygging og drift av ny flyplass.

Det er 14 måneder siden statsråd Ketil–Solvik-Olsen fulgte opp og sa at ambisjonen er «byggestart så raskt som overhodet mulig» og det er 13 måneder siden statsminister Erna Solberg tok det første spadetaket på flyplasstomta.

Næringslivet representert ved hjørnesteinsbedriftene i 8 kommuner, og Rana kommune har investert 50 mill. kroner i å få fram planene for stor flyplass på den eneste egnede lokaliteten i regionen. Etter 11 års prosjektarbeid forventer næringsliv og kommuner at vi kan komme i gang med gjennomføringen nå.

Politisk ledelse er blitt løpende orientert om strategi og framdrift

Polarsirkelen lufthavnutvikling (PLU) og Rana kommune presenterte en plan for gjennomføring i Samferdselsdepartementet 01.02.2018. Næringsliv og kommune har siden NTP for egen regning og risiko investert 6 nye millioner i å utvikle ferdig et anbuds- og konkurransegrunnlag for utbygging, som skal følge alle myndighetskrav. Politisk ledelse er blitt løpende orientert om strategi og framdrift. PLU har et godt samarbeid med Nye Veier og vil ta i bruk metoder med tidlig involvering av markedet som har gitt suksess for prosjekter med stor overføringsverdi til ny flyplass.

Vår ambisjon er å bli et luftfartens svar på Nye Veier. PLU tar på seg ansvaret som byggherre og har mobilisert kompetanse fra fagmiljøer med erfaring fra ledende roller i store samferdselsprosjekter, også innen luftfart. Vi trenger nå et klarsignal til å kunne mobilisere markedet for vår regning og risiko.

Et slikt grønt lys vil redusere risiko, gi avklart og lavere pris, åpning i 2021 og skape både fremdrift og begeistring. Konkurransen vil skje med forbehold om politisk godkjenning. Det er lokale parter som finansierer prosjektet fram til 2023 med eksterne lån og inntil 600 mill. kroner fra Rana kommune og næringslivet, med de store sjømat og industribedriftene i spiss. Lokale parter vil ha all interesse av å redusere kostnadene og øke gevinstene, for regionen og samfunnet.

PLU har videre engasjert en svært kompetent rådgiver som har startet arbeidet med mulig notifisering til ESA. Disse temaene vil vi arbeide parallelt med sammen med departementet.

I behandlingen av NTP understreket Stortinget betydningen av «en effektiv og rask dialog med lokale parter om en gjennomføringsavtale.»

For å gjenta Morten Stordalen fra debatten om NTP i 2017: «Her legges det opp til at man nå snarlig kan inngå en avtale for å kunne starte opp raskest mulig med de private midlene.»

Vi er svært fornøyde med invitasjonen fra samferdselsminister Jon Georg Dale og ser fram til et godt flyplassmøte i løpet av oktober.

Henrik Johansen

Daglig leder i Polarsirkelen lufthavnutvikling

Artikkeltags