Reidar legger ned: – Det er ingen vits for meg

Sier stopp: Ekspeditør Reidar Leander Jensen (73) ble ikke hørt av posisjonen på fylkestinget.Foto: Privat

Sier stopp: Ekspeditør Reidar Leander Jensen (73) ble ikke hørt av posisjonen på fylkestinget.Foto: Privat

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

[Avisa Nordland] Den dagen NEX 1 slutter å anløpe på Nordværnes blir også siste dag Reidar Leander Jensen (73) stiller sin private kai til disposisjon for fylkeskommunen.

Han var raskt ute på sosiale medier da det mandag ble klart at posisjonen på fylkestinget ville ofre Nordværnes til fordel for å opprettholde anløpene med NEX 1 på Gjerøy og Selsøyvik i Rødøy.

– Uten Nordlandsekspressen er det ingen vits for meg å opprettholde driften av kaia, sier Jensen.

Konsekvensen er at fylkeskommunen ikke lenger kan benytte kaia på Nordværnes til anløp av hurtigbåten MS «Gjerøy» og kystgodsruta med MS «Fjordlast».

Lang tradisjon

Nordværnes har vært driftet som anløpssted siden lenge før den første kaia ble bygd her i 1947.

– Jeg er tredje generasjon som drifter ekspedisjonen her, og har tatt ansvar fra sju om morgenen til halv åtte om kvelden for at befolkningen og næringslivet her skulle ha et tilbud, sier Jensen.

Med fylkestingets vedtak onsdag, der det heter at Nordværnes skal legges ned som anløpssted for NEX 1, er det slutt.

– Det skjer straks NEX slutter å anløpe her, slår Jensen fast.

Han har ei samlet inntekt fra driften av ekspedisjonen på til sammen 320.000 kroner, som han godt kan klare seg uten. For det er lite igjen når forsikringer, vedlikehold og strøm er betalt.

Rammer næringslivet

I tillegg til at de 320 fastboende da vil miste sine muligheter til å reise og motta og sende gods over kaia på Nordværnes, vil også næringslivet merke nedleggelsen av kaia.

Her er det tidligere Rødøy Slip & Marina, som ble kjøpt opp av Grovfjord Mekaniske Verksted i sommer, som trolig blir hardest rammet.

De må nå regne med vel åtte mil kjøring til nærmeste anløpssted på Nordværnes for transport av arbeidere og gods, en tur som tar 2 1/2 time tur-retur.

Jensen føler seg tatt for gitt av fylkesrådet, som har sett bort fra alle hans advarsler og meldinger om feil statistikken for Nordværnes.

Lokale ildsjeler startet en underskriftskampanje for å påvirke fylkesrådet, til ingen nytte.

– Nordværnes ble ofret, slår Jensen fast.

Ikke ferdig med saken

Rødøy-ordfører Olav Terje Hoff var i Svolvær for samferdselskomiteen behandlet fylkesrådets forslag til vedtak.

Her ble Gjerøy og Selsøyvik tatt inn igjen, mens Nordværnes falt ut, til stor overraskelse for Hoff.

- Jeg trodde aldri Nordværnes skulle bli kuttet, sier han.

Årsaken er at Nordværnes betjener båtslipen, der de nye eierne har satset påenger på videre drift, trygge på at Nordværnes var med i rutekartet til Nex og kystogdsruta.

– Vi er ikke ferdig med denne saken, sier Hoff

Artikkeltags