Full gass på E6 i Vefsn og i Grane i vinterferien: - Dette er stort sett standard i anleggsbransjen

ARBEID: Statens vegvesen skal snart skaffe såkalt "tiltredelse" fra grunneierne på strekningene Kulstaddalen nord - Åkvik (bildet er tatt ved Baågneset), og Håkali - Osen.

ARBEID: Statens vegvesen skal snart skaffe såkalt "tiltredelse" fra grunneierne på strekningene Kulstaddalen nord - Åkvik (bildet er tatt ved Baågneset), og Håkali - Osen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Helgelendingen: Byggeleder Rainer Smedseng i Statens vegvesen konstaterer at verken Skanska eller Hæhre har tatt vinterferie på E6 Helgeland sør.

Det betyr at maskiner og anleggsfolk jobber ufortrødent videre hele uka, selv om arbeidsfolk i enkelte andre yrker ikke minst skoleunger for lengst har konfrontert både skisko og slalåmbakker.

– Vi har full drift både nord for Mosjøen og på Hæhres parseller i Grane. Det tas verken høst- eller vinterferie i anleggsbransjen, stort sett, sier Smedseng.

– Hva med påsken?

– Da blir det stans i arbeidet på røddagene. I stille uke blir det noe aktivitet fram til og med onsdag, sier Smedseng.

Sist uke vedtok Vefsn kommunestyre reguleringsplanene for strekningene Håkali – Osen, og Kulstaddalen nord – Åkvik, to av fire parseller nord for Mosjøen.

Formålet er primært å legge til rette for en hastighetsgrense på 90 kilometer i timen.

I opprinnelige reguleringsplaner ble veien regulert med henblikk på 80 kilometer i timen.

Smedseng sier at Statens vegvesen nå skal ta kontakt med grunneierne på de to strekningene. Formålet er å få lov til å starte å arbeide.

– Vi kaller det «tiltredelse». Dette må være på plass før vi kan sette maskinen i gang på strekningene.

– Når blir oppstart på de to strekningene?

– Det avhenger litt av vårt arbeid opp imot grunneierne. På strekningen Håkali–Osen har vi kun fire grunneiere. På strekningen Kulstaddalen–Åkvik har vi en god del flere. Så snart vi har fått på plass tiltredelsene for den nordligste traseen så kan vi forvente at det tar omkring en måned før vi ser maskiner på plass. I denne traseen gjør vi store endringer i forhold til den opprinnelige veilinja, sier Smedseng.

Artikkeltags