SAS møter pilotene nå: Slik rammes passasjerene av en mulig SAS-streik

København, Danmark 20170428.
SAS fly på flyplassen Kastrup i København.
Foto: Erik Johansen / NTB scanpix

København, Danmark 20170428. SAS fly på flyplassen Kastrup i København. Foto: Erik Johansen / NTB scanpix Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Siste kl. 18.00: Mens SAS og de streikende pilotene sitter i mekling for å unngå opptrapping til full streik fra torsdag, innstiller SAS 100 flygninger for å være føre var.

– På grunn av en eventuell opptrapping av streiken har SAS tatt forholdsregler og kansellert ca. 100 flyginger i morgen fram til klokka 14, torsdag 14. september, opplyser selskapet på sine nettsider.

Trappes opp

Dersom det ikke blir enighet mellom SAS og pilotene innen midnatt natt til torsdag, trappes streiken opp fra to til samtlige norske piloter i selskapet.

Riksmekler Nils Dalseide innkalte selskapet og pilotenes fagforeninger til møte på hos Riksmekleren klokka 14.00 onsdag, for å finne ut om det er grunnlag for å gjøre et nytt forsøk på å komme fram til en løsning som kan hindre en utvidet streik.

Isfront

I forkant av møtet gikk SAS-konsernsjef Rickard Gustafson ut med harde angrep på de streikende pilotene. Han omtalte kravene som «umulige»:

Gustafson mener at pilotenes krav når det gjelder lønn, turnus og andre forhold, samlet vil presse selskapets kostnader opp med 20–25 prosent.

– Det kommer ikke til fungere for oss. Vi driver i en bransje som er preget av knivskarp global konkurranse, der prisene er presset og marginene er små. Pilotenes krav er umulig å gå med på. Pilotene kan påføre stor skade på det norske samfunnet, ramme titusenvis av passasjerer og sette hele selskapets fremtid i fare, sier Gustafson til NTB.

– Utidig

Utsagnet førte til hoderysting hos pilotenes foreninger:

Parats forhandlingsleder Jan Levi Skogvang mener Gustafson snakker mot bedre vitende:

– Det er utidig av en konserndirektør å holde fast på et bilde av at våre samlede krav påfører selskapet økte kostnader på 20 prosent, når han vet at det ikke stemmer. Gjennom forhandlingene og fram til bruddet, ble våre krav naturligvis justert. Slik er det jo i alle forhandlinger, den første kravlisten er et utgangspunkt, og så plukker man derfra, sier Skogvang til NTB.

Forhandlingsleder for SAS-pilotene i Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad sier det på denne måten:

– Med de provokasjonene SAS fremsetter i mediene, ser det ikke lyst ut for en løsning.

SAS-initiativ

Møtet hos Riksmekleren, som startet ti timer før streiken eventuelt trappes opp, kommer i stand etter initiativ fra SAS-sjefen som begge pilotforeningene har takket ja til.

– Vi har strukket ut en hånd og ønsker virkelig å få til en løsning. Vi ønsker nye forhandlinger med bistand fra Riksmekleren, sa Gustafson til NTB onsdag formiddag.

– Foreløpig har vi bare lest hos NTB at Gustafson sier han ønsker å møte oss. Men vi er beredt. Så gjenstår det å se om den utstrakte hånden er åpen eller lukket, sa Skogvang før møtet.

– Det må foreligge et reelt tilbud som er bedre enn det vi allerede har avvist, lød Lippestads umiddelbare respons.

Han reagerer også på SAS-sjefens utsagn om at selskapet har jobbet døgnet rundt for å få til en løsning:

– Da er det merkelig at vi ikke har fått et enste tilbud etter at det ble brudd.

Samme vilkår

Ifølge Gustafson har SAS tilbudt de samme vilkårene til de norske pilotene, som førte til at det ble inngått avtaler med de danske og svenske pilotene.

Lippestad sa tidligere denne uken at SAS ikke har vist vilje til å komme de norske pilotene i møte.

Pilotenes krav i forhandlingene har vært fortsatt faste og hele stillinger, mer forutsigbar turnus og «et moderat lønnstillegg», sa han.

Varslet

Norsk Flygerforbund har varslet at alle norske SAS-flygere tas ut i streik fra torsdag av dersom det ikke blir enighet i forhandlingene med SAS. Dermed blir tusenvis av reisende rammet.

SAS øker bemanningen for å kunne hjelpe reisende som rammes av den mulige storstreiken. Samtidig gjør flygerne praktiske forberedelser til streiken.

Meklingen mellom flygerne og SAS brøt sammen mandag morgen, og tirsdag kveld hadde det fortsatt ikke vært kontakt mellom dem.

Til nå er kun to flygere tatt ut i streik, men fra torsdag utvides streiken til å gjelde alle norske flygere dersom partene ikke blir enige.

SAS opplyser at de har styrket bemanningen både på flyplassene og på telefonsentralene. De ekstra mannskapene skal ta hånd om reisende som rammes av streiken, blant annet skal de hjelpe med ombooking i tilfellene hvor det er nødvendig.

Slik rammes SAS-passasjerene av den mulige streiken

  • Reisende som har billett med fly som blir innstilt ved en eventuell streik, blir varslet på SMS av SAS.
  • Foreløpig har selskapet ikke full oversikt over hvilke flygninger som rammes ved en opptrapping av streiken, men lover å informere om dette fortløpende.
  • Status for enkeltflyginger kan sjekkes på selskapets nettsider.
  • Chartertrafikk som flys av SAS fra Norge blir ikke berørt. Det vil si reiser som er booket via turoperatører som TUI og Apollo med flightnummer fra SK7000-7999.
  • SAS tilbyr kostnadsfri ombooking til/fra/innen Norge for reiser booket før 12. september og med reisedag til og med mandag 18. september. Dette inkluderer også flighter som ikke berøres av streiken.
  • Når flygninger blir kansellert på grunn av streik, har passasjeren rett til ombooking eller refusjon. SAS skal da finne annen reisemåte for passasjeren, enten med et samarbeidende flyselskap, eller med buss eller tog, og det skal flyselskapet dekke.
  • Om man velger å droppe turen skal man få igjen pengene for den delen av billetten som ikke er brukt, inkludert skatter og avgifter som er betalt.
  • Velger man å kjøpe en ny og dyrere billett i et annet selskap, må man dekke prisdifferansen selv.
  • I utgangspunktet åpner ikke streik for de store erstatningene EU har fastsatt når flyavganger kanselleres eller blir forsinket av årsaker flyselskapet burde ha kontroll over, som mannskapsmangel eller tekniske problemer. Streik, på samme måte som dårlig vær, regnes for å være en ekstraordinær omstendighet som flyselskap ikke har kontroll over.
  • SAS har økt bemanningen på sine kundesentre for ombooking, både på telefon og sosiale medier. Selskapet forsterker også bemanningen på flyplassene for å ta hånd om passasjerer som rammes av streik.

(Kilder: SAS, Forbrukerrådet)

Artikkeltags