Og de nominerte er...

Artikkelen er over 4 år gammel

Fem bedrifter kjemper om å bli årets servicebedrift i Rana.

DEL

På Gallaria, næringslivets festaften 8. mai, får vi vite hvem som vinner årets servicepris. De nominerte er Bilalliansen, Hi-Fi klubben, Coop Extra Ytteren, Hudpleiesalongen og Kitch’n. De fem svært ulike bransjene har ett felles mål: Kundene først.

– Det er det vi har på T-skjortene våre, kunden er nummer én, sier Vibeke Mikkelsen fra Kitch’n Mo i Rana.

På godt og vondt

I 2013 vant Mikkelsen og kollegene på Mo Kitch’n-ligaen mot 103 andre butikker. I fjor kom de på andreplass og i år ligger de foreløpig på delt førsteplass.

– Hos oss blir alle møtt på samme vilkår, forteller hun.

– Jeg håndplukker personalet og kjører mye opplæring og drilling. Alle lærer å gi det lille ekstra og man skal bestandig gi mer enn kunden forventer. For oss er det veldig artig å bli nominert, jeg er stolt, sier Mikkelsen på vegne av seg og sine ansatte.

I år er også Coop Extra på Ytteren nominert.

– Det er sterke konkurrenter, så det er en ære å bli nominert. Jeg får tro at vi ble utvalgt fordi vi gir det lille ekstra. Butikken blir løpende målt på kundeundersøkelser og vi får tilbakemeldinger på godt og vondt. Det er lærerikt, hva er vi gode på og hva kan vi bli enda bedre på? sier Edel Løvhaug som har hatt samme arbeidsplass siden 1978.

– Og fremdeles like blid, konstaterer Mikkelsen.

Hi-Fi Klubben Mo i Rana er inne i sitt tredje år.

– Vi har tre ansatte og service er hovedfokuset vårt. Vi har imidlertid ingen instruks på det, men vi møter folk som vi er. Kunden er nummer én, sier Reidar Bråten.

Bilselger

Bilselgere jobber gjerne under sterke fordommer mot sitt yrke. Det motbeviser Asgeir Krutå og Bilalliansen med glans i denne nominasjonen.

– I tidligere skrekkfilmer var det bilselgere fra Drammen som var verstingene, sier en lattermild Krutå.

– Det viktigste for oss er at når vi selger en bil så er det starten på et langsiktig kundeforhold. Kunden skal tas vare på hele veien og det har vi lyktes med. Å bli nominert er en fjær i hatten til alle ansatte. Etter satsingen på nybygget vårt, opplever jeg at kundene trives veldig godt. Det har blitt vesentlig mye bedre enn før.

Ingen enmannsjobb

Hudpleiesalongen feirer 25 år i år. 

– Vi har vært nominert i andre kategorier på Gallaria tidligere, men dette er ekstra stas, sier Mette Lorentsen.

– Vi skal se kundene fra de kommer til de drar og leverer kanskje fra én til to timer, så det er ikke noe kort øyeblikk vi treffes. Vi tenker mye på service og folk som kommer innom skal kjenne på atmosfæren og bli møtt med kaffe og smil og føle at det er et godt sted å være. Service er noe vi jobber med hele tiden, også på produktene vi leverer. Det henger sammen. Medarbeiderne fortjener skryt, det er en fantastisk gjeng – et samlet produkt. Det er viktig å ha et samlet syn på hva som gjelder.

– Det nytter ikke å yte alene, og det er viktig å ha en artig tone på arbeidsplassen, legger Løvhaug til, noe Krutå bekrefter: – Service er ikke en enmannsjobb.

Sterke konkurrenter

– Hva tenker dere om konkurrentene deres?

– Selv bor jeg på Ytteren og er kjempefornøyd med å handle hos Edel. I tillegg har jeg brukt Reidar fra Hi-Fi til Meirsmak og er en fornøyd kjøper, sier Mikkelsen.

– Har du kjøpt bil hos Asgeir, da? spør Løvhaug.

– Haha, nei, det har jeg ikke.

– Men jeg har et superforhold til Mette og Hudpleiesalongen. Jeg har en langtidskontrakt til frua. Det er så enkelt å møte opp på lillejulaften og kjøpe det man skal ha, sier Krutå med glimt i øyet.

Serviceprisen deles ut på Gallaria som arrangeres av Ranaregionen Næringsforening 8. mai på nye Meyergården. Din stemme sendes på sms til 2005 med kodeord RNPRIS med nummeret til din kandidat.

Kandidat 1: Bilalliansen

Kandidat 2: Coop Extra Ytteren

Kandidat 3: Hi-Fi Klubben

Kandidat 4: Kitch'n

Kandidat 5: Hudpleiesalongen

Artikkeltags