Ranværinger har vært med på EU-prosjekt i Tsjekkia. Til høsten er Rana vertskap

Erasmus+: Seks avgangselever ved Polarsirkelen videregående skole har deltatt på et utvekslingsprosjekt, og anbefaler flere å gjøre som dem. F.v.: Sondre Stensheim Jørgensen, Pål Myrnes, Lars-Kåre Valla Jørgensen, Martine Karlsen, Tine Kalkenberg Guttormsen og Mathias Faltin Arntsen. Lærerne til høyre, . Markus Ildgruben Birkeland og Alf Helge Straumfors.Foto: Toril S. Alfsvåg

Erasmus+: Seks avgangselever ved Polarsirkelen videregående skole har deltatt på et utvekslingsprosjekt, og anbefaler flere å gjøre som dem. F.v.: Sondre Stensheim Jørgensen, Pål Myrnes, Lars-Kåre Valla Jørgensen, Martine Karlsen, Tine Kalkenberg Guttormsen og Mathias Faltin Arntsen. Lærerne til høyre, . Markus Ildgruben Birkeland og Alf Helge Straumfors.Foto: Toril S. Alfsvåg

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

– Det er mye å lære også utenfor klasserommet, og nettopp det å ta undervisninga ut er et viktig stikkord i det vi har vært med på, sier lærer og pådriver for deltakelsen i utvekslingsprogrammet, Alf Helge Straumfors ved Polarsirkelen videregående skole avdeling Moheia.

Ti dager hvorav to til reise er tilbakelagt for seks elever og to lærere. De har deltatt i et internasjonalt utvekslingsprogram, Erasmus+ finansiert av EU, sammen med elever fra Sverige, Spania og Tsjekkia. Det første møtet skjedde i byen Opava i Tsjekkia.

– Vi hadde laget presentasjoner om luftforurensning fra hver våre byer og blant annet sammenlignet karbonavtrykket vi legger igjen, forteller Lars-Kåre Valla Jørgensen.

Programmet de åtte dagene oppholdet varte, var tettpakket, men ungdommene er samstemte i at de gjennom opplegget lærte mye om seg selv, om hverandre, om temaet forurensning gjennom ulike aktiviteter og ikke minst, ble nye vennskap dannet.

– Skogbruk sto på timeplanen en av dagene. Da skulle vi rydde og plante. Dette var en del av å ta vare på naturen, forteller Martine Karlsen, Tine Kalkenberg Guttormsen.

– Her så vi tydelig at ungdommene er ulikt opplært. Mens våre elever fra Rana straks visste hva de skulle gjøre, var dette ukjent terreng for de spanske elevene som kommer fra en millionby, legger lærer Straumfors til.

18-åringene bodde hjemme hos vertsfamilier. Det viste seg ikke å være så skummelt som de først trodde.

– Vi opplevde at vi på noen områder er lik hverandre, men at det også er forskjeller i måten vi lever på i familiene, forklarer 18-åringene.

I mars skal ei ny gruppe elever fra Polarsirkelen videregående avdeling Moheia til Valencia i Spania i regi av EU-prosjektet. Her er tema lyd og hvordan det påvirker miljøet.

Høsten 2017 er det Mo i Rana sin tur til å ta imot elever og lærere fra Sverige, Tsjekkia og Spania. Da står vann og isbreer på timeplanen til EU-programmet Erasmus+.

– I forkant av det skal vi lage en reklamefilm som skal vise fram regionen vår. Den skal blant annet brukes til å inspirere til deltakelse i prosjektet, sier Alf Helge Straumfors.

Det skal også startes et arbeid for å rekruttere vertsfamilier i Rana, som kan huse elevene når de kommer.

Elevene fra Moheia er helt klare på at de gjerne anbefaler andre å bli med hvis de skulle få sjansen.

– Det var artigere enn vi hadde trodd, sier de og legger til at utenlandsoppholdet har inspirert dem til å vurdere studier i utlandet når den tid kommer.

Fakta

Erasmus+ er EUs program for utdanning, ungdom og idrett

I utvekslingsprosjektet som omtales her deltar Polarsirkelen videregående skole avdeling Moheia fra Norge sammen med Slezke Gymnasium fra Opava i Tsjekkia, Skövde Gymnasium, Västerhöjd i Sverige og ES Campanar fra Valencia i Spania.

Arbeidsspråket er engelsk og spansk.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken