Elevene fikk spille mobbere: - Det har hatt en enorm effekt

Artikkelen er over 4 år gammel

Elever ved Mo ungdomsskole fikk selv spille mobbere da «Bare Teater» gjestet skolen denne uka.

DEL

Eva Ottesen og Helge Ulvestad i 9.klasse på Mo ungdomsskole var blant elevene som fikk gjøre dramaleker og medvirke i oppsetningen «Bare Teater», der rundt 40 elver ble instruert til å være med på å latterliggjøre karakterene på scenen. Teateret har brukt en og en halv dag på å gå igjennom strykket med elevene som behandler temaet mobbing på en annerledes måte enn man kanskje er vant med.

- Vi skulle framstå som en del av klassen. Vi hadde en gjennomgang i går og en i morges med full gjennomkjøring, sier Ulvestad.

Både han og Ottesen synes opplegget har fungert bra.

Viktig tema

- Jeg synes det har vært artig å få prøve noe nytt. Jeg spilte teater på fritida før. Forskjellen her er at vi ikke har spesielle roller, vi er bare med som aktivt publikum, sier Ottesen.

Det er en formel de to elevene synes fungerer.

- Jeg tror det kan hjelpe på klassemiljø fordi det er en mer undeholdende form, og fordi det blir spilt frem hvordan man kan ha det. Man ser jo at dette vi spiller er mobbing og om man ser noe lignende på ordentlig så blir man lettere klar over det, sier Ottesen.

- Når man gjør det på denne måten, vet man mer om det. Det blir enklere å rekognisere mobbing i fremtida, sier Ulvestad.

De tror begge at teaterformen kan brukes på flere plasser.

Ser at det virker

- Det vi har sett, er at det har virka. Det har blant annet kommet opp en sak underveis som vi har observert, også har det blitt tatt tak i ved skolen, sier teaterstudent ved NTNU, Christina Søhol.

Hun er produsent og medvirkende i stykket og er ikke alene om å mene dette.

- Dette stykket burde absolutt komme med i den kulturelle skolesekken og dra på turné over det ganske land. Det er jo et samfunnsproblem de tar tak i, sier rådgiver ved Mo ungdomsskole, Hans Olav Bjelvien.

Treffer der det skal

- Det setter fingeren på et viktig problem og intensjonen er at elevene får øya opp over hva de egentlig holder på med, og at uskyldig erting og fleip ikke alltid er så uskyldig. Aller minst for dem som blir utsatt for det, sier Bjelvien.

- Det har jo hatt en enorm effekt i elevgruppa. Vi har allerede fått tilbakemelding om at det har truffet elevene ganske betraktelig.

Rådgiveren synes opplegget er godt anvendt tid av skolehverdagen.

Helt tilfeldig oppsetning

- Jeg mener vi skulle hatt et opplegg som gikk over en til to dager til. Vi er kjempefornøyde. Interaktivt teater der elevene forholder seg til en læringskurvesammenheng fungerer. Og vi kommer til å jobbe videre med det her og ha evaluering. Teaterstudentene har vært fantatiske å jobbe med, sier Bjelvien som ikke får rost opplegget nok.

Det var en ren tilfeldighet at Bjelvien kom over stykket og fikk det til Mo. Han ble tipset om pilotprosjeketet, som er en eksamensoppgave fra NTNU, av sin egen datter som gikk på universitetet.

- Jeg diskuterte det med rektor og han var i fyr og flamme. Så fikk vi organisert det. Det ble veldig spennende og bra, sier han.

- Og NTNU-studentene har observert og brakt videre ting til ledelsen som vi har tatt tak i, som er helt uvurderlig, avslutter Bjelvien.

Artikkeltags