Har man ikke svettet seg til fjells har man ikke adgang til fjellet, er det jeg leser bak argumentene om støy og eksos

Artikkelen er over 2 år gammel

Rana Blad-leser mener fjellfolket må aksepterer snøscootertrafikk noen måneder i året

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LeserbrevLESERBREV: Stillhet er en viktig faktor for å drive friluftsliv og komme seg i naturen, skriver Kjell Arne Odden i et innlegg i Rana Blad den 11. mars i år.

LES MER: Stillheten er en viktig motivasjon for å drive friluftsliv og komme seg ut i naturen

Det kan jeg være enig i.

Han følger opp Øyvind Hirstis innlegg den 27. februar hvor seriøse fjellfolk manes til kamp mot liberaliseringen av snøscooterkjøringen.

Mine herrer, nå er det like før stillheten senker seg, og om kort tid er også alle spor etter snøscooterens herjinger i fjellet borte. Fra nå av og fram til medio februar 2016 er det bare å nyte stillheten. Bort i mot 10 måneder med sammenhengende stillhet.

Hvis dere er generøse fjellfolk aksepterer dere litt støy i avtalte områder et par måneder i året. Det er også et alternativ å benytte scooterfrie områder i denne tiden. Det burde være rikelig med skiterreng å ta av.

Jeg mistenker at motstanden mot snøscooter stikker dypere enn støy. Har man ikke svettet seg til fjells har man ikke adgang til fjellet, er det jeg leser bak argumentene om støy og eksos. Hva om scooteren blir elektrisk og lydløs? Hva er da problemet? Hvorfor er ikke dB grenser og støybegrensning et tema i debatten? Selv hater jeg blodtrimmede maskiner uten lydpotter i fjellet. Få de bort fra naturen. Men en moderne støysvak motor? Igjen, hva er problemet?

Du gode Odden, du skriver at «Før store samfunnsprosjekter og store reformer gjennomføres, eller før lovverk endres på en slik måte at det medfører betydelige konsekvenser for mange innbyggere, er det riktig å foreta samfunnsøkonomiske kalkulasjoner av konsekvensene».

Og så serverer du leserne et samfunnsregnestykke som nødvendigvis må inneholde mye synsing blant ligningens mange ukjente.

Det er ikke snakk om pensjonsreform, EU medlemsskap eller andre store reformer som medfører betydelige konsekvenser. Det handler om å avkriminalisere bruk av de 73 500 registrerte snøscooter i Norge. Det dreier seg om å tillate fornøyelseskjøring i gitte traseer, røffelig to måneder i året. Sesongen er i praksis ikke lenger.

Er regnestykket benyttet på Svalbard, der det er fri scooterkjøring på store deler av øya? Svalbard har et uttrykt mål om å ha verdens strengeste miljøvernforskrift. Alikevel kan man fly fra Oslo til Longyearbyen, kjøre scooter rimelig fritt så lenge man gidder, for så å fly tilbake til Oslo. Det er akseptert, ja sogar markedsført, men hvis du tar familien med på fornøyelsestur for isfiske, grilling og lek på Røssvatnet du er miljøkriminell.

Kriminell fordi du kan forstyrre eller irritere en seriøs fjellmann eller -kvinne i to av årets 12 måneder, er min tolkning.

Hva sier regnestykket om motorsykkel? Det er ren fornøyelseskjøring, har lengre sesong og er langt farligere.

Jeg skal avslutte nå, men kan ikke dy meg for å sparke litt borti alle de fjellfolk som ikke betaler for seg på Turistforeningens hytter. Alle seriøse fjellvandrere er visst ikke like seriøse ...

Andre Stensland Scootereier, fjellmann, jeger og DNT medlem

Ønsker du å holde deg oppdatert på det som skjer på Helgeland? Følg Rana Blad på Facebook og få nyheter, sport, kultur og meninger rett i din nyhetsfeed.

...men hvis du tar familien med på fornøyelsestur for isfiske, grilling og lek på Røssvatnet du er miljøkriminell. Kriminell fordi du kan forstyrre eller irritere en seriøs fjellmann eller -kvinne i to av årets 12 måneder, er min tolkning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags