Det er i en pressemelding Sparebank 1 Helgeland opplyser om at det for tiden pågår en stor svindelaktivitet spesielt rettet mot bankkunder på Helgeland. Dette i regi av svindlere som oppgir å være fra politiet.
Banken opplyser at flere kunder har meldt at de mottar telefonsamtaler fra personer som utgir seg for å være fra politiet. I samtalen sier de at det er oppført en lånesøknad i kundenes navn og at de vil verifisere dette. Kundene blir deretter satt over til «SpareBank 1 Sikkerhet», hvor forsøket på svindel fortsetter.
Kundene blir oppfordret til å oppgi innloggingsinformasjon, engangskoder og overføringer via Vipps. På denne måten forsøker svindlerne å tømme kontoene, og i en del tilfeller blir svindelen gjennomført.
– De som ringer opp er sterkt manipulerende og høres overbevisende ut. Deres intensjon er å stresse og villede bankkunder. På grunn av at vi har opplevd flere tilfeller på kort tid, og at det nærmer seg påskeferie advarer vi nå mot disse svindlerne. Svindlerne bruker kyniske og utspekulerte metoder, og det er viktig å være på vakt. Verken vi, politiet, eller noen andre banker, vil be kunder om å oppgi BankID-informasjon, passord eller koder. Oppfordringen vår hvis man kommer opp i en slik situasjon, stopp opp og tenk deg om, og lurer du på noe, så ta kontakt med banken, uttaler kommunikasjonssjef Majken Hauknes i Sparebank 1 Helgeland.
Banken fortsetter med å vise til det de aller fleste av oss bør kjenne til etter hvert:
Om noen ringer, sender SMS eller epost og på noen som helst måte ber deg om å oppgi personlige koder eller passord er det fare på ferde. Legg på eller la være å besvare henvendelsen. Uten disse opplysningene får ikke svindlerne utrettet noen ting.
Videre opplyser banken at hvis du har en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel, bør du avslutte samtalen med det sammen samt ta kontakt med banken umiddelbart.