Lilletvedt tok over som styreleder i ACR (Arctic Cirlce Raceway) i 2005, den gang med et underskudd på 900.000 kroner.
I fjor hadde ACR et overskudd på driften på 450.000 kroner. Etter finanskostnadene hadde ACR et overskudd på 28.530 kroner. Det var første året ACR gikk med overskudd.
I år håper og tror Lilletvedt på et overskudd på rundt en million på driften, av en total omsetning på 1,5 millioner kroner.
Fra Sarpsborg
For å få det til, bruker han ferien til å lage frokost, lunsj og middag til de som er på ACR. Sist helg var det førerutviklingskurs i samarbeid mellom ACM (Arctic Circle Motorsporklubb) og bikeport.no. Til helgen er det nordisk cup i classic roadracing.
Lilletvedt reiste ned til hjembyen Sarpsborg på mandag, og kommer tilbake i dag. Da har han med kona som ekstra kjøkkenhjelp.
– Vi er avhengig av kafédrift. Den må være åpen til alle arrangement. Nå har vi prøvd i lang tid å få ansatt en kokk på ACR, men har ikke lykkes. Da må jeg bare bruke ferien til å lage maten selv, sier Lilletvedt i en liten pause fra å røre i grytene.
På kjøkkenet har han riktignok god hjelp fra Lisbeth Skjærvik, Carita og Linda Engen akkurat da Rana Blad var innom sist lørdag og det ble forberedt middag til rundt 120 motorsykkelførere på roadracing-trening og førerutviklingskurs.
– Jeg har gjort alt for å rydde opp i det økonomiske rotet på ACR. Jeg har lagt hele min prestisje i dette vervet, sier Lilletvedt.
Tilbakebetalt
Den tidligere VM-kjøreren gjennom 12-13 år tok over som styreleder i ACR da Norges Motorsportforbund (NMF) kjøpte anlegget. Da han ble spurt, visste han ikke hva han gikk til.
– Hadde jeg visst det, hadde jeg neppe hoppet på det. Situasjonen var verre enn jeg trodde, sier Lilletvedt.
Han brukte bortimot et år på å gå gjennom alt som hadde skjedd på anlegget og få oversikt over driften. Han har spesielt syntes det har vært viktig at alle som ACR skyldte penger, skulle få dem tilbake.
– Nå har vi begynt å få penger på konto og begynt å få likviditet, sier Lilletvedt.
Etter at ACR var nær konkurs er nå hensikten å drive fornuftig.
– Situasjonen er snudd fra helsvart til lyseblått, sier advokaten og går inn på kjøkkenet en liten tur for å røre litt mer i gryta.
Hard kamp
Når han kommer tilbake i spisesalen er han klar på at man ikke kan fortsette en slik driftsform at han må bruke ferien til å skaffe ACR inntekter.
ACR er på jakt etter en kvalifisert kokk, og Lilletvedt har intervjuet mange gode kandidater.
– Det er hard kamp om arbeidskraften her. Vi skal nok klare oss gjennom sommeren, men fra høsten blir det fullt trykk på å få ansatt kokk. Kjøkkenet er viktig, og vi har som mål å ha drift hele året, sier Lilletvedt.
Hittil har banen vært stengt fra september til midten av mai. Nå vil Lilletvedt bruke banen også vinterstid, til skuter- og bilkjøring. Han viser også til utleieinntektene som har steget veldig de siste årene som en del av den viktige positive økonomiske utviklingen.
– I 2005 hadde vi en total inntekt på 450.000 kroner. I fjor hadde vi 770.000 på utleie, og i år kommer vi oppunder en million. Omsetningen har pekt oppover, og vi har som mål 1,5 millioner i år. Kravet til overskudd er på en million kroner, sier Lilletvedt.
Så er det klart for ny bordsetning og den siste innsatsen i grytene må til før Lilletvedt blir servitør til over hundre gjester.