Kunder av Helgelands Kraft som ikke har fått ny strømmåler, risikerer å miste strømmen

Slik ser de nye strømmålerne, som 99 prosent av kundene på Helgeland har fått installert, ut.

Slik ser de nye strømmålerne, som 99 prosent av kundene på Helgeland har fått installert, ut.

DEL

Helgeland Kraft er helt i innspurten med installeringen av nye målere i hus og hjem. I en pressemelding skriver de at de ønsker å rette en stor takk til alle kundene som har vært tålmodig med dem i prosjektet. Nå gjenstår bare én prosent av målerne.

– Vi har nok verdens beste kunder. De har vært utrolig tålmodige med oss i denne perioden, selv om vi har hatt litt problemer med innføringen, sier leder for kundesenteret Mona Nicolaisen.

Myndighetene i Norge besluttet at alle målerne i Norge skal byttes ut til nye og tidsriktige målere. Helgeland Kraft startet utrullingen i 2017, og er nå helt i sluttfasen med cirka 500 målere igjen å bytte.

Stor jobb

– Dette er det største digitaliseringsprosjektet som har blitt gjennomført i energibransjen, og vi har mange ansatte i Helgeland Kraft som virkelig har stått på for å komme i mål, sier leder for måleteknikk, Henry Lilleng, i pressemeldingen.

Han sier videre at de har hatt kunder som har slitt litt med å få kontakt med dem i denne perioden.

– Til det må vi bare takke så mye for tålmodigheten. Vi har forsøkt å jobbe så effektivt som mulig for å holde kostnadene til prosjektet nede, og det har gått litt ut over tilgjengeligheten vår, sier Lilleng.

Det er fire montører som på skift jobber hele dagen for å bli ferdig. Deres jobb er å bytte ut de siste målerne, i tillegg til å fikse kommunikasjonen til de målerne vi enda ikke har kontakt med.

Dersom Helgeland Kraft ikke kommer i mål innen en gitt tidsfrist blir de nødt til å stenge strømmen hos kundene som ikke har fått ny måler.

– Det er selvfølgelig ikke ønskelig for oss å utsette kundene våre for dette, men myndighetene setter strenge krav til oss som nettselskap, og dette prosjektet har klare tidsfrister vi må forholde oss til. Det viktigste for oss er at kunder som er urolige eller har spørsmål tar kontakt med oss, slik at vi kan finne en god løsning sammen, sier Lilleng.



Artikkeltags