– Man må tenke på bruken. Skal man ut i skogen eller bruke den til og fra jobb?

Lang levetid: – En sykkel til 6-8.000 kroner er for dyr til bare å stå og støve ned i garasjen. Den kan vare i mange år bare man tar vare på den, sier Nils André Gruben. Foto: Kristian Rødvand

Lang levetid: – En sykkel til 6-8.000 kroner er for dyr til bare å stå og støve ned i garasjen. Den kan vare i mange år bare man tar vare på den, sier Nils André Gruben. Foto: Kristian Rødvand

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det er vår i luften og mange foretrekker å nyte årstiden på sykkelsetet.

DEL

Etter en lang vinter lagret på støvete garasjeloft er det mange sykler som har behov for ekstra service. Det betyr travle dager for sykkelreparatør Nils André Gruben på XXL. Han kan det meste om sykkel og deler gjerne ut noen gode tips.

– Det er viktig med renhold før man setter sykkelen bort. Skit tørker og gror inn, og holder man den ikke sånn rimelig rein får det seks måneder å størkne på. Da kan det være en utfordring å få den til å fungere godt. Og som sykkelreparatør må jeg jo si at jeg setter pris på at folk vasker syklene før de kommer hit med dem, sier han mens han med drevne hender smører opp drivverket på meridasykkelen han for øyeblikket har under behandling.

Koster ikke skjorta

– Men ikke bruk høytrykksspyler, det er fy-fy. Det kan komme vann inn i lagrene, advarer han.

– Vi går over gir, drivverk og bremser og ser til at alt fungerer og er trafikksikkert. Folk må forvente litt ventetid, så det er greit å ta kontakt i god tid. Vi prøver å være så fleksible som mulig. Sånn i all hovedsak skal vi hjelpe de aller fleste.

– Sykkelmodellene forandres fra år til år, så det er greit å være i en organisasjon som gir oss kurs og kunnskap. Vi har et godt nettverk, det er alltid noen på de øvrige verkstedene som kan hjelpe.

Han understreker imidlertid at mye kan fikses på egen hånd før man eventuelt leverer sykkelen til service.

– Man kan gjøre veldig mye sjøl, uten at det koster skjorta. Man trenger ikke så mye spesialverktøy. I all hovedsak trenger man avfetting, en liten børste, en fille, en svamp og ny smøring. Det er viktig å få fjernet gammel smuss og dritt, og har man ikke avfettingsmiddel kan man gjerne bruke ei bøtte lunkent zalovann.

Når rengjøringen er unnagjort er det viktig å sørge for at sykkelen er trafikksikker.

– Det er noen kritiske punkter man må sjekke. Bremsene, styret, sitter hjulene god fast, luftrykket i dekkene. Sjekk at det ikke er noen ulyder. Har man en liten bukk gjør det alt mye lettere, da har man tilgang til hele drivverket og det blir enklere å gi service.

Følger man Grubens råd vil sykkelen vare vesentlig lenger.

– En sykkel til 6-8.000 er for dyr til bare å la stå og støve ned i garasjen, den kan vare i mange år bare man tar vare på den. Det handler om TLC, som jeg pleier å si. Tender, Love and Care.

Hans egne sykler får rikelig av alle tre.

– Jeg bor ikke på sykkelen slik mange gjør, men tar meg en tur med kona i ny og ned og er opptatt av at de syklene jeg har skal fungere.

Ja til el-sykkel

Til slutt har Gruben også noen gode tips til de som vurderer å anskaffe ny sykkel.

– Man må tenke på bruken. Skal man ut i skogen eller bruken den til og fra jobb? Er det trening eller race? Og for de som kanskje tror at sykling ikke er noe for meg, at det er for tungt, så er jo el-sykkel et godt alternativ. Jeg ser ikke noe galt med det. Man får kanskje mindre trening, men man kommer seg ut. Utvalget blir stadig større og interessen er stigende. El-sykkelen er kommet for å bli.

I løpet av intervjuet har Gruben gjort seg ferdig med meridaen. Den må selvfølgelig testes med en liten runde på parkeringsplassen.

– Nå ble den jo tilforlatelig i girene. Den ser mye bedre ut, sier han fornøyd.

Artikkeltags