Nett-trøbbel i seks uker

UTÅLMODIG: Ivar Høgset er en av flere innbyggere i Røvassdalen som har slitt med nettdekningen i seks uker. Foto: Øyvind Bratt

UTÅLMODIG: Ivar Høgset er en av flere innbyggere i Røvassdalen som har slitt med nettdekningen i seks uker. Foto: Øyvind Bratt Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Mens Helgeland rustet seg mot Ole, har innbyggerne i Røvassdalen slitt med ettervirkningene av Mons.

DEL

Helt siden ekstremværet Mons i romjula har rundt 30 husstander i Røvassdalen opplevd at både nettdekningen og mobilforbindelsen har vært dårlig. Hastigheten på det mobile bredbåndet har vært for lav eller har falt helt ut, og at mobilen har hakket under samtaler.

Forskjellige forklaringer

- Vi vet jo ikke hva som har skjedd, men i og med at situasjonen oppsto i forbindelse med ekstremværet Mons, så er det nærliggende å anta at det har noe med det å gjøre. Men tilbakemeldingene fra NetCom varierer sterkt, fortalte en av kundene, Ivar Høgset, til Rana Blad i forrige uke. Dagen etter ble imidlertid feilen rettet. Ifølge folk i dalen hadde da NetCom, som har monopol i området, lovet å ordne opp i hele seks uker.

- Det mest interessante er at to forskjellige kunder med få timers mellomrom har fått få vidt forskjellige svar både om hva som er feil og hvordan det skal løses. Det er sm om de tror at vi sitter her oppe i dalen og aldri snakker med hverandre, sier Høgset. Kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i NetCom bekrefter at det har vært problemer i området, men sier at feilen nå er rettet.

- Det er en såkalt transmisjonslinje, der signalene sendes, som har vært nede. Linjen leier vi av Telenor, sier Scheen.

- Vi hadde en feltingeniør ute torsdag for å teste. Da så alt bra ut, men vi holder øye med dette en stund til for å se om trafikken går som normalt, sier Ellen C Scheen.

- Hvorfor har det tatt så lang tid å rette opp i feilen?

- Jeg vil ikke legge skylda på noen, men det har tydeligvis vært vansker med kommunikasjonen. Vi må bare beklage ulempene folk har hatt og håpe at det nå er i orden, sier hun. Informasjonssjef i Telenor, Catharina Kokkim, bekrefter at det har vært en feil på sambandet som nå er rettet.

Beklager

- Saken er registrert inn ganske seint hos os, og det har vært litt fram og tilbake for å finne ut hvor feilen lå. Det skal ikke ta så lang tid, så det må vi bare beklage, sier hun.

Artikkeltags