Gå til sidens hovedinnhold

Test av matpriser: Extra knuses fullstendig av Kiwi og Rema 1000

Coop-kjeden er opp til 47 prosent dyrere på meieriprodukter enn sine argeste konkurrenter.

Nettavisen har denne uken testet prisene på meieriprodukter hos de tre store lavpriskjedene i Norge.

De viser at forskjellene er helt oppsiktsvekkende store, og at Extra er opptil 47 prosent høyere enn hos konkurrentene. I snitt ligger Coop-kjeden 13 prosent høyere enn Kiwi, som vinner pristesten. Til sammenlikning har det hørt til sjeldenhetene at det skiller mer enn et par prosentpoeng mellom de tre store lavpriskjedene.

Rune Nikolaisen, som driver siden Gjerrigknark.com, lurer på om vi må begrave myten om at de tre lavpriskjedene er omtrent like billigere.

– Jeg vil jo si at Extra har driti litt på draget her sånn generelt. Folk forventer at disse tre er like, men det er tydelig at de ikke er. Her må det oppfordres til å sjekke priser, sier Nikolaisen til Nettavisen.

Store forskjeller

Blant varene der Extra ligger mye høyere enn konkurrentene er populære oster som Norvegia, Jarlsberg og Gudbrandsdalsost, som alle er mellom 16 og 18 prosent dyrere hos lavpriskjeden til Coop.

– Prisjegerne, om de eksisterer fortsatt eller ei, ikke har gjort en god nok jobb, sier Nikolaisen.

Han sier det samtidig ser ut «som Extra har feilet litt».

– Jeg tror nok de klarer å følge hverandre på standardprodukter som melk. Folk flest trenger ikke velge kjede når de skal ha et standardprodukt, men det er interessant at noen skiller seg veldig ut, sier han.

Han trekker spesielt frem fetaosten fra Apetina, som er 47 prosent dyrere hos Extra.

– Den Apetina-en var jo helt rå. Sannsynligvis er det slik at de produktene som kjeden anser som standardvarer, der prøver de å være lik i pris. Så prøver de heller å ta igjen på andre varer som man kjøper litt sjeldnere, sier han.

Innkjøpspriser

Pristesten var gjennomført i månedsskiftet juni/juli. Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, sier at noe av forklaringen på de store forskjellene er at mange priser settes opp i disse dager på grunn av økningen i innkjøpspriser fra dagligvarekjedenes leverandører.

– 1. juli er den dagen det skjer mange justeringer av priser på grunn av endrede innkjøpspriser. Dette gjør at utslagene er større enn hva som vil være normalt, og det vil slå ulikt ut for ulike produkter i kjedene. Vi justerer våre priser fortløpende og kundene vil se at det er minst like billig på Extra. Dette har vi bevist over lang tid og er en viktig del av grunnen til at Extra har en utrolig sterk vekst i markedet, sier Kristiansen.

Prisvinner Kiwi har for øvrig følgende kommentar til testen:

– Vi skal alltid være den billigste lavpriskjeden, og kundene våre skal være trygge på at det alltid lønner seg å handle hos Kiwi, sier Nora Helgesen, kommunikasjonsrådgiver i Kiwi.

Kommentarer til denne saken