Ber Bane NOR skjerpe rutinene etter steinras ved Bjerka

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

[HELGELENDINGEN] Statens havarikommisjon for transport (SHT) ber Jernbanetilsynet påse at Bane NOR utvikler tilstrekkelige rutiner og metoder for å overvåke skråningsstabiliteteten som følge av endringer i klima- og værsituasjonen.

Det er anbefalingen etter raset ved Bjerka på seinhøsten i fjor. 16. oktober kjørte sørgående tog 474 inn i et ras av steinblokker som hadde falt ned i og ved sporet rett nord for stasjonen på  Bjerka, skriver Helgelendingen.

Bakgrunn: Det 86 tonn tunge toget fortsatte flere hundre meter etter avsporingen - 400 sviller er ødelagt, arbeidet kan ta lengre tid enn ventet

Toget sporet av i sammenstøtet. Det var 14 passasjerer samt fører og ombordansvarlig med i toget. To av de reisende ble lettere skadet og sendt til lege for undersøkelse. Det oppsto store materielle skader både på togsettet og infrastrukturen.

Ifølge rapporten fra havarikommisjonen var toget cirka en time og ti minutter forsinket da det reiste fra Mo i Rana. Ved km 472,4 så fører uregelmessigheter ved sporet. Vedkommende brukte først driftsbrems, og innledet deretter nødbrems da det ble klart at det var store steinmasser som hadde rast ut.

Ifølge SHT lå det meste av raset i fanggropen ved sporet, men noen steinblokker hadde også havnet i sporet. Togsettet sporet av da det traff steinene som lå i sporet, og fortsatte deretter ca. 150 m meter før det stoppet.

En stor steinblokk kilte seg fast under første aksel i toget. Formen på denne gjorde at toget ble styrt mot venstre, inn mot fjellsiden og ikke mot skråningen ned mot E6. E6 går på nedsiden av jernbanelinjen, og det er stor høydeforskjell mellom jernbane og vei (figur 2). Fører kontaktet umiddelbart togleder og informerte om ulykken, og ga informasjon om status i toget.

To reisende fortalte til togpersonalet at de var lettere skadet. Det viste seg også at togsettet hadde fått betydelige skader. Blant annet var begge dieseltankene på togsettet skadet. Den ene dieseltanken var så skadet at denne rant tom, mens den andre tanken hadde en mindre lekkasje og ble tettet av brannvesenet da de ankom ulykkesstedet.

Les også:

Bildeserie

Her gikk raset over skinnegangen nord for Bjerka

Artikkeltags